Witam,
Czytelnicy narzekają na to, że zbyt mocno skupiłem się na YouTube i nie pojawiają się nowe materiały na blogu, no więc oto pojawiają się. Poniżej znajdziecie uzbrojenie jakie mogą przenosić polskie samoloty bojowe (nie uwzględniają one uzbrojenia którego nie posiadamy).
F-16
Standardowa konfiguracja samolotu obejmuje zbiorniki 370 galonów na węzłach 4 i 6, oraz uzbrojenie pow-pow na węzłach 1, 2, 8 i 9. Pozostałe węzły skonfigurowane zależnie od misji.
Samoloty wyposażone w zbiorniki koforemne (CFT) zwykle wyposażone są w zbiornik 300 galonów na węźle 5, co zapewnia podobny zasięg co konfiguracja z dwom zbiornikami 370 galonów ale zwalnia węzły 4 i 7, nie widać jednak by użytkownik wykorzystywał ten fakt (w tak skonfigurowanych samolotach węzły 4 i 6 zwykle są puste).
powietrze – powietrze
- AIM-120C-5 (średni zasięg – aktywny radiolokacyjny) – podwieszane po jednej na węzłach 1, 2, 3, 7, 8, 9
- AIM-9X (mały zasięg – termiczny) – podwieszane po jednej na węzłach 1, 2, 3, 7, 8, 9
powietrze – ziemia
- AGM-65G Maverick – pocisk naprowadzany termicznie (mały zasięg, trzeba nisko zejść, z tego powodu nie lubiany), służący do niszczenia głównie celów ruchomych (czołgi i inne pojazdy) – pociski montowane są pojedynczo na podwieszeniach 3, 4, 6 i 7, lub po dwa lub trzy pociski na węzłach 3 i 7.
- bomby serii Mk80 z zestawami JDAM (skrzydlate naprowadzane INS/GPS) i Paveway (naprowadzanie optycznie lub kombinowane), najbardziej typowe użycia to:
- bomba Mk84 907 kg z zestawem szybującym JDAM (GBU-31) przeciw celom stacjonarnym jak budynki, stanowiska dowodzenia, mosty – podwieszane pojedynczo na węzłach 3 i 7, GBU-38 (na bazie Mk82) mogą być przenoszone po dwa również na węzłach 3 i 7
- bomba Mk82 227 kg z zestawem Paveway (GBU-12) przeciw celom ruchomym jak czołgi, czy inne pojazdy, przenoszona po dwa lub trzy na węzłach 3 i 7
- bomba szybująca AGM-154C JSOW (z głowicą BLU-111 227 kg) do atakowania dobrze chronionych celów umocnionych (bunkry, reaktory jądrowe), przenoszone pojedynczo na węzłach 3 i 7 (prawdopodobnie również 4 i 6)
- bomba szybująca AGM-158A JASSM (z głowicą 907 kg), pocisk podobny do poprzedniego ale z większa głowica i o większym zasięgu, przenoszone pojedynczo na węzłach 3 i 7 (prawdopodobnie również 4 i 6)
inne wyposażenie
- zasobnik nawigacyjno-celowniczy Sniper-XR – na podwieszeniu 5R
- zasobnik rozpoznawczy DB-110 RAPTOR – na podwieszeniu 5
- 2 zbiorniki o pojemności 370 galonów – na podwieszeniach 4, 6
- zbiornik o pojemności 300 galonów – na podwieszeniu 5
Su-22M4
Węzły 4 i 6 to w rzeczywistości zespoły 4 różnych węzłów które mogą być używane zamiennie w zależności od typu uzbrojenia.
Samolot zwykle skonfigurowany jest z co najmniej 2 zbiornikami paliwa, bez nich dysponuje bardzo ograniczonym zasięgiem. Pomimo posiadania dużej ilości węzłów podwieszeń ładunek bojowy samolotu zwykle nie jest bardzo duży.
powietrze – powietrze
- R-60MK (mały zasięg – termiczny) – na węzłach 2 i 8
powietrze – ziemia
pociski kierowane
- H-25MŁ (pocisk naprowadzany na odbity laser) – węzły 1, 4, 6 i 9
- H-29Ł (pocisk naprowadzany na odbity laser) – węzły 4 i 6
- S-25Ł (pocisk naprowadzany na odbity laser) – węzły 1 i 9
- H-29T (pocisk naprowadzany telewizyjnie, możliwy do przenoszenia tylko przez maszyny od 30. serii produkcyjnej) – węzły 4 i 6
- H-25MP (pocisk przeciwradiolokacyjny, wymaga stacji ostrzegania SPO-15ŁS na węźle 5) – węzły 1 i 9
- H-58U (pocisk przeciwradiolokacyjny, wymaga stacji ostrzegania SPO-15ŁS na węźle 5) – węzły 4 i 6
pociski niekierowane
- rakiety S-5 w zasobnikach UB-16/57U (po 16 sztuk) – na węzłach 1, 3, 4, 6, 7 i 9
- rakiety S-5 w zasobnikach UB-32/57 (po 32 sztuki) – na węzłach 1, 3, 4, 6, 7 i 9
- rakiety S-8 w zasobnikach B-8M1 (po 20 sztuki) – na węzłach 1, 3, 7 i 9
- rakiety S-13 w zasobnikach B-13 (po 5 sztuk) – na węzłach 1, 4, 6 i 9
- rakiety S-24 pojedynczo – na węzłach 1, 3, 4, 6, 7 i 9
- zasobniki strzeleckie SPPU-22 – kal. 23 mm (260 sztuk amunicji) – na węzłach 1, 4, 6, 9
bomby
- bomby 500 kg AB-500 do 8 sztuk na raz – na węzłach 1 i 9 (po 1), 3 i 7 (po 1), 4 i 6 (po 2)
- bomby 250 kg AB-250 do 10 sztuk na raz – na węzłach 1 i 9 (po 3), 3 i 7 (po 1), 4 i 6 (po 2)
- bomby 100 kg AB-100 do 20 sztuk na raz – na węzłach 1 i 9 (po 5), 3 i 7 (po 1), 4 i 6 (po 4)
- zasobniki amunicji kasetowej KMGU-2 – na węzłach 1, 4, 6 i 9
inne wyposażenie
- stacja ostrzegająca przed opromieniowaniem radarem SPO-15ŁS Berioza – na węźle 5
- stacja zakłóceń aktywnych SPS-141MWG-E – na węźle 3, na węźle 7 podwiesza się UB-32/57 jako przeciwwagę
- zasobnik rozpoznawczy KKR-1 pierwotnie używany z Su-20, przystosowano 5 samolotów 30. serii – na węźle 5
- zbiorniki paliwa PTB-800 pozwalające na zabranie 800 kg paliwa do użycia w misjach bojowych – węzły 1, 4, 6 i 9
- zbiorniki paliwa PTB-1150 pozwalające na zabranie 1150 kg paliwa do przebazowań, ograniczenie do prędkości poddźwiękowych – węzły 1, 4, 6 i 9
MiG-29
Samolot standardowo wyposażony jest w zbiornik paliwa PTB-1500, uzbrojenie samolotu do misji powietrze-ziemia należy traktować jako teoretyczną możliwość, raczej niepraktykowaną na tym typie.
powietrze – powietrze
- R-27 (średni zasięg – półaktywny radiolokacyjny) – na węzłach 3 i 5
- R-73 (mały zasięg – termiczny) – na węzłach 1, 2, 3, 5, 6 i 7
- R-60MK (mały zasięg – termiczny) – na węzłach 1, 2, 3, 5, 6 i 7
powietrze – ziemia
- rakiety S-8 w zasobnikach B-8M1 (po 20 sztuki) – na węzłach 2, 3, 5 i 6
- rakiety S-24 pojedynczo – na węzłach 2, 3, 5 i 6
- bomby 500 kg AB-500 – na węzłach 2, 3, 5 i 6
- bomby 250 kg AB-250 – na węzłach 2, 3, 5 i 6
inne wyposażenie
- zbiornik paliwa PTB-1500 – węzeł 4
Mój komentarz będzie pewnie głupi ale… Projektuje się myśliwce by były jak najmniejsze i jak najzwrotniejsze wywalając ze środka prawie wszystko… A potem okazuje się, że muszą mieć na zewnątrz dodatkowy zbiornik paliwa… bo bez niego mają czas operacyjności po 30 minut :)
Rzeczywiście, jest głupi. Nie zawsze podwiesza się dodatkowe zbiorniki. Czasem zadanie jest krótkie i nie wymaga tego.
Chodzi o to że można je odrzucić w przypadku nawiązania walki powietrznej
To było po to żeby piloci nie uciekali na zachód :P tylko zaufanym pilotom montowano dodatkowy zbiornik :D
AGM-154 jest może wizualnie podobna do AGM-158, ale ta ostatnia jest jednak rakietą manewrującą o zasięgu 370km a nie bombą. Ch-25 i Ch-29 przekroczyły resursy i od kilku lat nie są odpalane ze względów bezpieczeństwa. Wymienia się je jako uzbrojenie naszych Suk tylko dlatego, że wciąż leżą gdzieś w magazynie. A powinny trafić na śmietnik. Jeszcze ciekawsza sprawa jest z Ch-25MP, jako że mają one wymienne głowice naprowadzające, dostrojone do radarów MIM-14 Nike Hercules i MIM-23 Hawk – mało dziś użyteczne (pomijając że przeterminowane). Aha – skąd informacja, że Maverick jest nielubiany? 30 km zasięgu to tak bardzo mało nie jest.
i jeszcze jedno: czy Polska posiada / posiadała kiedykolwiek Ch-58? Wikipedia powtarza za http://www.lotniczapolska.pl, ale to właściwie jedyna informacja, na jaką natrafiłem. Wiadomo może kiedy i ile ich kupiono?
Gdzieś czytałem, że do wariantu A-A w F-16 często używa się podwieszeń 2, 3, 7 i 8 ze względu na to, że pocisk trzeba podnieść na mniejszą wysokość, co jest łatwiejsze, szybsze i bezpieczniejsze w wykonaniu.
Czy ktoś się orientuje ile mamy amunicji do samolotów MiG-29 i F-16? I ile zbiorników konforemnych do Jaszczembi?
Admin stronki Sił Powietrznych na Fb podaje, że do każdego samolotu jest zestaw zbiorników i można zamontować je w ciągu godziny.
Rakiety Maverick montuje się do podwieszeń pojedynczo, gdyż belki wielozamkowe dawały zbyt duży opór powietrza, bomby mk82 na belkach dwuzamkowych albo pojedynczo.
Numeracja węzłów w Su-22 jest trochę inne, za:
http://www.eskadra.net/uzbrojenie.html
ale rozumiem, że to miało być tylko poglądowo.
Jakie jest źródło informacji o zakupie Paveway dla F-16.
Kiedyś jak interesowałem się temat, na liście zakupów do F-16 były tylko Maverick, JDAM i JSOW (z kategorii).
polskie lotnictwo wojskowe powiekszac i modernizowac ale wszelkie sprawy dla dobra naszej ojczyzny starac sie rozwiozywac z sosiadamy oraz z wrogamy dokod sie da bez uzycia sily
Mały błąd jest w podwieszeniach Su-22. Mianowicie nie przenoszą one zbiorników 1150l na węzłach podkadłubowych. Tylko na zewnętrznych podskrzydlowych…