Samolot szkolny produkcji polskiej opracowany i produkowany przez PZL Warszawa-Okęcie, dostawy samolotów odbywały się w latach 1994-2002. Zespołem projektowym kierował Andrzej Frydrychewicz. Wstępny projekt maszyny przedstawiono w 1981 r. Samolot używany jest do podstawowego szkolenia lotniczego, obecnie występuje on w dwu wersjach starszej TC-1 oraz nowszej, posiadającej nowy napęd i skrzydła wersji TC-II. Samoloty używane są przez 2. Ośrodek Szkolenia Lotniczego w Radomiu oraz zespół akrobacyjny Orlik. Na początku 2010 r. poinformowano o planach modernizacji 16 samolotów do standardu TC-II Garmin oraz przejścia na eksploatację wszystkich samolotów według stanu technicznego.
Typ | Nr seryjny | Nr boczny | Jednostka | Wyprod. | Dostar. | Rem. Gł. | Wycof. | Uwagi |
PZL-130 Orlik | 0252 | 1982 | makieta | |||||
PZL-130 Orlik | 001 | egzemplarz do prób wytrzymałościowych | ||||||
PZL-130 Orlik | 002 | SP-PCA | 03.09.84 | nap. M-14Pm, p. lot 12.10.84 | ||||
PZL-130 Orlik | 003 | SP-PCB | nap. M-14Pm, p. lot 12.01.85, „prototyp chiński” – prezentowany w ChRL | |||||
PZL-130 Orlik PZL-130T Turbo Orlik |
004 | SP-PCC SP-RCC |
20.01.87 | nap. M-14Pm, p. lot 29.12.84, w 85 przebudowany w Kanadzie z PT6A-25A, p. lot – 16.08.86, 4) | ||||
PZL-130 Orlik | 005 | 23 LESz, 45 LED | nap. M-14Pm, p. lot 19.02.88, 5) | |||||
PZL-130 Orlik | 006 | 23 LESz, 45 LED | nap. PZL-Kalisz K8-AA, p. lot 19.03.88, 5) | |||||
PZL-130TM Orlik | 007 | nap. Walter M601E, p. lot 12.01.89, 3) pomoc w szkole w Dęblinie | ||||||
PZL-130TC Orlik | 008 | SP-WCA | 1990 | nap. PT6A-25A | ||||
PZL-130TB Orlik bis PZL-130TC-I Orlik |
009 | SP-PRF | 1992 | 25.01.96 | nap. Walter M601T, 4), wzór dla egzemplarzy seryjnych | |||
PZL-130TC Orlik | 010 | 010 | nap. PT6A-62 | |||||
PZL-130TC Orlik | 011 | 011 | nap. PT6A-62, p. lot 2.06.93 | |||||
PZL-130 Orlik TB PZL-130 Orlik TC-I |
02920012 | 012 | 2 OSzL, 42 BLSz | 1992 | 1) | |||
PZL-130 Orlik TB PZL-130 Orlik TC-I |
02920013 | 013 | 2 OSzL | 1992 | 08? | 1), 3) MLP Kraków, w 93 prezentowany na salonie w Paryżu | ||
PZL-130 Orlik TB PZL-130 Orlik TC-I |
02920014 | 014 | 2 OSzL, 42 BLSz | 1992 | 1) | |||
PZL-130 Orlik TB PZL-130 Orlik TC-I |
02920015 | 015 | 2 OSzL, 42 BLSz | 1992 | 1) | |||
PZL-130 Orlik TB PZL-130 Orlik TC-I |
02930016 | 016 | 2 OSzL, 42 BLSz | 1993 | 1) | |||
PZL-130 Orlik TB PZL-130 Orlik TC-I |
02930017 | 017 | 2 OSzL, 42 BLSz | 1993 | 1) | |||
PZL-130 Orlik TB PZL-130 Orlik TC-I |
02930018 | 018 | 2 OSzL, 42 BLSz | 1993 | 1), wyposażoney w belki belki PZL-UBP | |||
PZL-130 Orlik TB PZL-130 Orlik TC-I |
02930019 | 019 | 2 OSzL, 42 BLSz | 1993 | 1) | |||
PZL-130 Orlik TB PZL-130 Orlik TC-I |
02930020 | 020 | 2 OSzL, 42 BLSz | 1993 | 1) | |||
PZL-130 Orlik TB PZL-130 Orlik TC-I |
02930021 | 021 | 2 OSzL | 1993 | 1), 4) | |||
PZL-130 Orlik TB PZL-130 Orlik TC-I |
03940022 | 022 | 2 OSzL, 42 BLSz | 1994 | 1) | |||
PZL-130 Orlik TB PZL-130 Orlik TC-I |
03940023 | 023 | 2 OSzL, 42 BLSz | 1994 | 1) | |||
PZL-130 Orlik TB PZL-130 Orlik TC-I |
03940024 | 024 | 2 OSzL, 42 BLSz | 1994 | 1) | |||
PZL-130 Orlik TB PZL-130 Orlik TC-I |
03940025 | 025 | 2 OSzL, 42 BLSz | 1994 | 1) | |||
PZL-130 Orlik TB PZL-130 Orlik TC-I |
03940026 | 026 | 2 OSzL, 42 BLSz | 1994 | 1) | |||
PZL-130 Orlik TB PZL-130 Orlik TC-I |
03940027 | 027 | 2 OSzL, 42 BLSz | 1994 | 1) | |||
PZL-130 Orlik TB PZL-130 Orlik TC-I |
03940028 | 028 | 2 OSzL, 42 BLSz | 1994 | 1) | |||
PZL-130 Orlik TB PZL-130 Orlik TC-I PZL-130 Orlik TC-II |
03940029 | 029 | 2 OSzL, 42 BLSz | 1994 (200?) | 1), 2) | |||
PZL-130 Orlik TB PZL-130 Orlik TC-I |
03940030 | 030 | 2 OSzL, 42 BLSz | 1994 | 1) | |||
PZL-130 Orlik TC-I | 03950031 | 031 | 2 OSzL, 42 BLSz | 1995 | ||||
PZL-130 Orlik TC-I | 03950032 | 032 | 2 OSzL, 42 BLSz | 1995 | ||||
PZL-130 Orlik TC-I | 03950033 | 033 | 2 OSzL, 42 BLSz | 1995 | prototyp TC-III ze zintegrowaną awioniką | |||
PZL-130 Orlik TC-I | 03950034 | 034 | 1995 | 11.10.01 | 4) | |||
PZL-130 Orlik TC-I | 03950035 | 035 | 2 OSzL, 42 BLSz | 1995 | ||||
PZL-130 Orlik TC-I | 03950036 | 036 | 2 OSzL | 1995 | 09.05.01 | 4) | ||
PZL-130 Orlik TC-I PZL-130 Orlik TC-II |
03950037 | 037 | 2 OSzL, 42 BLSz | 1995 (2007) | 2) | |||
PZL-130 Orlik TC-I PZL-130 Orlik TC-II |
03950038 | 038 | 2 OSzL, 42 BLSz | 1995 (200?) | 2) | |||
PZL-130 Orlik TC-I | 03950039 | 039 | 2 OSzL | 1995 | 05.01.02 | 4) | ||
PZL-130 Orlik TC-I | 04960040 | 040 | 2 OSzL, 42 BLSz | 1996 | ||||
PZL-130 Orlik TC-I | 03960041 | 041 | 2 OSzL, 42 BLSz | 1996 | ||||
PZL-130 Orlik TC-I PZL-130 Orlik TC-II |
03960042 | 042 | 2 OSzL, 42 BLSz | 1996 (200?) | 2) | |||
PZL-130 Orlik TC-I | 03980043 | 043 | 2 OSzL, 42 BLSz | 1998 | ||||
PZL-130 Orlik TC-I | 03980044 | 044 | 2 OSzL, 42 BLSz | 1998 | ||||
PZL-130 Orlik TC-I | 03980045 | 045 | 2 OSzL, 42 BLSz | 1998 | ||||
PZL-130 Orlik TC-I | 03990046 | 046 | 2 OSzL, 42 BLSz | 1999 | ||||
PZL-130 Orlik TC-I PZL-130 Orlik TC-II |
03990047 | 047 | 2 OSzL, 42 BLSz | 1999 (2007) | 2), prototyp TC-II, po przebudowie nap. PT6A- 25C, wzór modernizacji | |||
PZL-130 Orlik TC-I | 03000048 | 048 | 2 OSzL, 42 BLSz | 2000 | ||||
PZL-130 Orlik TC-I | 03000049 | 049 | 2 OSzL, 42 BLSz | 2000 | ||||
PZL-130 Orlik TC-I | 03010050 | 050 | 2 OSzL, 42 BLSz | 2001 | ||||
PZL-130 Orlik TC-I | 03010051 | 051 | 2 OSzL, 42 BLSz | 2001 | ||||
PZL-130 Orlik TC-I | 03020052 | 052 | 2 OSzL, 42 BLSz | 2002 | ||||
PZL-130 Orlik TC-I | 03020053 | 053 | 2 OSzL, 42 BLSz | 2002 | ||||
PZL-130 Orlik TC-I | 03020054 | 054 | 2 OSzL, 42 BLSz | 2002 |
W nawiasie data dostarczenia po przebudowie na TC-II.
- 1) samoloty wyprodukowane jako wersja TB (w latach 1992-94), później doprowadzone do wersji TC-I (nowe fotele wyrzucane i uzupełnienie wyposażenia awionicznego)
- 2) samoloty wersji TC-I przebudowane do wersji TC-II
- 3) pomnik/eksponat
- 4) samolot rozbity
- 5) eksploatowany przez wojsko do lotów łącznikowych