PZL-130 Orlik w Wojsku Polskim

Samolot szkolny produkcji polskiej opracowany i produkowany przez PZL Warszawa-Okęcie, dostawy samolotów odbywały się w latach 1994-2002. Zespołem projektowym kierował Andrzej Frydrychewicz. Wstępny projekt maszyny przedstawiono w 1981 r. Samolot używany jest do podstawowego szkolenia lotniczego, obecnie występuje on w dwu wersjach starszej TC-1 oraz nowszej, posiadającej nowy napęd i skrzydła wersji TC-II. Samoloty używane są przez 2. Ośrodek Szkolenia Lotniczego w Radomiu oraz zespół akrobacyjny Orlik. Na początku 2010 r. poinformowano o planach modernizacji 16 samolotów do standardu TC-II Garmin oraz przejścia na eksploatację wszystkich samolotów według stanu technicznego.

Typ Nr seryjny Nr boczny Jednostka Wyprod. Dostar. Rem. Gł. Wycof. Uwagi
PZL-130 Orlik 0252 1982 makieta
PZL-130 Orlik 001 egzemplarz do prób wytrzymałościowych
PZL-130 Orlik 002 SP-PCA 03.09.84 nap. M-14Pm, p. lot 12.10.84
PZL-130 Orlik 003 SP-PCB nap. M-14Pm, p. lot 12.01.85, „prototyp chiński” – prezentowany w ChRL
PZL-130 Orlik
PZL-130T Turbo Orlik
004 SP-PCC
SP-RCC
20.01.87 nap. M-14Pm, p. lot 29.12.84, w 85 przebudowany w Kanadzie z PT6A-25A, p. lot – 16.08.86, 4)
PZL-130 Orlik 005 23 LESz, 45 LED nap. M-14Pm, p. lot 19.02.88, 5)
PZL-130 Orlik 006 23 LESz, 45 LED nap. PZL-Kalisz K8-AA, p. lot 19.03.88, 5)
PZL-130TM Orlik 007 nap. Walter M601E, p. lot 12.01.89, 3) pomoc w szkole w Dęblinie
PZL-130TC Orlik 008 SP-WCA 1990 nap. PT6A-25A
PZL-130TB Orlik bis
PZL-130TC-I Orlik
009 SP-PRF 1992 25.01.96 nap. Walter M601T, 4), wzór dla egzemplarzy seryjnych
PZL-130TC Orlik 010 010 nap. PT6A-62
PZL-130TC Orlik 011 011 nap. PT6A-62, p. lot 2.06.93
PZL-130 Orlik TB
PZL-130 Orlik TC-I
02920012 012 2 OSzL, 42 BLSz 1992 1)
PZL-130 Orlik TB
PZL-130 Orlik TC-I
02920013 013 2 OSzL 1992 08? 1), 3) MLP Kraków, w 93 prezentowany na salonie w Paryżu
PZL-130 Orlik TB
PZL-130 Orlik TC-I
02920014 014 2 OSzL, 42 BLSz 1992 1)
PZL-130 Orlik TB
PZL-130 Orlik TC-I
02920015 015 2 OSzL, 42 BLSz 1992 1)
PZL-130 Orlik TB
PZL-130 Orlik TC-I
02930016 016 2 OSzL, 42 BLSz 1993 1)
PZL-130 Orlik TB
PZL-130 Orlik TC-I
02930017 017 2 OSzL, 42 BLSz 1993 1)
PZL-130 Orlik TB
PZL-130 Orlik TC-I
02930018 018 2 OSzL, 42 BLSz 1993 1), wyposażoney w belki belki PZL-UBP
PZL-130 Orlik TB
PZL-130 Orlik TC-I
02930019 019 2 OSzL, 42 BLSz 1993 1)
PZL-130 Orlik TB
PZL-130 Orlik TC-I
02930020 020 2 OSzL, 42 BLSz 1993 1)
PZL-130 Orlik TB
PZL-130 Orlik TC-I
02930021 021 2 OSzL 1993 1), 4)
PZL-130 Orlik TB
PZL-130 Orlik TC-I
03940022 022 2 OSzL, 42 BLSz 1994 1)
PZL-130 Orlik TB
PZL-130 Orlik TC-I
03940023 023 2 OSzL, 42 BLSz 1994 1)
PZL-130 Orlik TB
PZL-130 Orlik TC-I
03940024 024 2 OSzL, 42 BLSz 1994 1)
PZL-130 Orlik TB
PZL-130 Orlik TC-I
03940025 025 2 OSzL, 42 BLSz 1994 1)
PZL-130 Orlik TB
PZL-130 Orlik TC-I
03940026 026 2 OSzL, 42 BLSz 1994 1)
PZL-130 Orlik TB
PZL-130 Orlik TC-I
03940027 027 2 OSzL, 42 BLSz 1994 1)
PZL-130 Orlik TB
PZL-130 Orlik TC-I
03940028 028 2 OSzL, 42 BLSz 1994 1)
PZL-130 Orlik TB
PZL-130 Orlik TC-I
PZL-130 Orlik TC-II
03940029 029 2 OSzL, 42 BLSz 1994 (200?) 1), 2)
PZL-130 Orlik TB
PZL-130 Orlik TC-I
03940030 030 2 OSzL, 42 BLSz 1994 1)
PZL-130 Orlik TC-I 03950031 031 2 OSzL, 42 BLSz 1995
PZL-130 Orlik TC-I 03950032 032 2 OSzL, 42 BLSz 1995
PZL-130 Orlik TC-I 03950033 033 2 OSzL, 42 BLSz 1995 prototyp TC-III ze zintegrowaną awioniką
PZL-130 Orlik TC-I 03950034 034 1995 11.10.01 4) 
PZL-130 Orlik TC-I 03950035 035 2 OSzL, 42 BLSz 1995
PZL-130 Orlik TC-I 03950036 036 2 OSzL 1995 09.05.01 4) 
PZL-130 Orlik TC-I
PZL-130 Orlik TC-II
03950037 037 2 OSzL, 42 BLSz 1995 (2007) 2)
PZL-130 Orlik TC-I
PZL-130 Orlik TC-II
03950038 038 2 OSzL, 42 BLSz 1995 (200?) 2)
PZL-130 Orlik TC-I 03950039 039 2 OSzL 1995 05.01.02 4)
PZL-130 Orlik TC-I 04960040 040 2 OSzL, 42 BLSz 1996
PZL-130 Orlik TC-I 03960041 041 2 OSzL, 42 BLSz 1996
PZL-130 Orlik TC-I
PZL-130 Orlik TC-II
03960042 042 2 OSzL, 42 BLSz 1996 (200?) 2)
PZL-130 Orlik TC-I 03980043 043 2 OSzL, 42 BLSz 1998
PZL-130 Orlik TC-I 03980044 044 2 OSzL, 42 BLSz 1998
PZL-130 Orlik TC-I 03980045 045 2 OSzL, 42 BLSz 1998
PZL-130 Orlik TC-I 03990046 046 2 OSzL, 42 BLSz 1999
PZL-130 Orlik TC-I
PZL-130 Orlik TC-II
03990047 047 2 OSzL, 42 BLSz 1999 (2007) 2), prototyp TC-II, po przebudowie nap. PT6A- 25C, wzór modernizacji
PZL-130 Orlik TC-I 03000048 048 2 OSzL, 42 BLSz 2000
PZL-130 Orlik TC-I 03000049 049 2 OSzL, 42 BLSz 2000
PZL-130 Orlik TC-I 03010050 050 2 OSzL, 42 BLSz 2001
PZL-130 Orlik TC-I 03010051 051 2 OSzL, 42 BLSz 2001
PZL-130 Orlik TC-I 03020052 052 2 OSzL, 42 BLSz 2002
PZL-130 Orlik TC-I 03020053 053 2 OSzL, 42 BLSz 2002
PZL-130 Orlik TC-I 03020054 054 2 OSzL, 42 BLSz 2002

W nawiasie data dostarczenia po przebudowie na TC-II.

1) samoloty wyprodukowane jako wersja TB (w latach 1992-94), później doprowadzone do wersji TC-I (nowe fotele wyrzucane i uzupełnienie wyposażenia awionicznego)
2) samoloty wersji TC-I przebudowane do wersji TC-II
3) pomnik/eksponat
4) samolot rozbity
5) eksploatowany przez wojsko do lotów łącznikowych

Dodaj komentarz