Wielozadaniowy morski śmigłowiec pokładowy, produkcji amerykańskiej. Śmigłowiec wszedł do produkcji seryjnej w 1962 roku. Przez wiele lat był rozwijany wykonując wiele różnych zadań. Produkowana od 1986 roku wersja SH-2G Super Seasprite stała się podstawowym wyposażeniem fregat rakietowych typu Oliver Hazard Perry, i razem z fregatami tego typu weszła w latach 2002-2003 do służby w polskiej Marynarce Wojennej. 4 śmigłowce przejęte od US Navy są to najnowsze maszyny tego typu wyprodukowane w latach 1992-93. Super Seasprite wyposażony jest w mocniejszy niż wcześniejsze wersje zespół napędowy oraz zestaw środków bojowych pozwalający na wykrywanie i zwalczanie celów nawodnych i podwodnych (a także przeprowadzanie np. misji ratowniczych). Polskie śmigłowce zostały doposażone mi. w odbiorniki GPS Trimble, kabiny przystosowane do użycia gogli noktowizyjnych, uzbrojenie poszerzone zostało o lekką torpedę MU-90 Impact (która zastąpiła starszą torpedę Mk 46) oraz w karabin maszynowy PKM zamontowany w drzwiach śmigłowca. Cztery śmigłowce SH-2G Super Seasprite, jedyne polskie maszyny pokładowe znajdują się na wyposażeniu 28. eskadry lotnictwa MW z Gdyni – Babich Dołów. Śmigłowce są 4 najnowszymi/ostatnimi maszynami tego typu wyprodukowanymi dla US Navy.
Typ | Nr seryjny | Nr boczny | Jednostka | Wyprod. | Dostar. | Rem. Gł. | Wycof. | Uwagi |
SH-2G Super Seasprite | 247 | 3543 | 28 elMW | 92-93 | ??.08.02 | |||
SH-2G Super Seasprite | 248 | 163544 | 28 elMW | 92-93 | ??.09.02 | 1) | ||
SH-2G Super Seasprite | 249 | 3545 | 28 elMW | 92-93 | ??.08.02 | 1) | ||
SH-2G Super Seasprite | 250 | 163546 | 28 elMW | 92-93 | ??.09.02 | 1) |
- 1) maszyna zmodernizowana, zabudowa GPS, radiobusoli i przystosowanie do przenoszenia torpedy MU-90