Naddźwiękowy samolot myśliwski produkcji radzieckiej. Samolot tej wersji został oficjalnie przyjęty na uzbrojenie w 1987 roku, chociaż produkcja seryjna rozpoczęła się wcześniej. Samolot wyposażony jest w system bojowy RLPK-29, w którego skład wchodzą między innymi radar N001 Rubin, termonamiernik połączony z dalmierzem laserowym oraz celownik nahełmowy. Podstawowe uzbrojenie to pociski powietrze-powietrze R-27, R-60M i R-73. Dwumiejscowa wersja szkolno-bojowa MiG-29UB posiada uproszczony system bojowy pozbawiony radaru i pocisków R-27. Polskie samoloty zostały doposażone w nowe systemy nawigacji GPS, TACAN i VOR/ILS oraz system identyfikacji swój-obcy IFF co pozwala im operować wraz z innymi samolotami NATO. Obecnie 32 samoloty tego typu wyprodukowane w latach 1988-1989 używane są przez 21. Bazę Lotnictwa Taktycznego z Mińska Mazowieckiego oraz 41. eskadrę lotnictwa taktycznego z Malborka.
Mikojan Gurewicz MiG-29 (9.12A)
Typ | Nr seryjny | Nr boczny | Jednostka | Wyprod. | Dostar. | Rem. Gł. | Wycof. | Uwagi |
MiG-29 | 2960525106 | 4116 ex 29+01 |
41 elt, 22 BLT | ??.08.04 | ??.04/05 | ??.??.23 | 2) 10) | |
MiG-29 | 2960525107 | 4117 ex 29+02 |
– | ??.04.04 | – | 3) WZL-2 | ||
MiG-29 | 2960525111 | 4111 ex 29+04 |
41 elt | ??.08.04 | ??.11.06 | 2) 8) od 04.08 MLP w Krakowie | ||
MiG-29 | 2960525113 | 4118 ex 29+05 |
41 elt | ??.08.04 | 15.11.06 | 2) Dęblin | ||
MiG-29 | 2960525114 | 4107 ex 29+06 |
– | ??.12.03 | – | 3) 8) od 2008 Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie (nr 2001) | ||
MiG-29 | 2960525115 | 4101 ex 29+07 |
41 elt, 22 BLT | ??.12.03 | ??.04/05 | 11.06.16 | podczas rozruchu zapalił się silnik samolotu jak później ustaliła komisja, pożar nastąpił w wyniku awarii agregatu 2) 6) | |
MiG-29 | 2960525118 | 4112 ex 29+08 |
– | ??.04.04 | – | 3) WSOSP Dęblin | ||
MiG-29 | 2960525124 | 4119 ex 29+10 |
– | ??.04.04 | – | 3) 8) od 02.08 Pomorskie Muzeum Wojskowe w Bydgoszczy | ||
MiG-29 ex 29+11 |
2960525128 | 4102 | – | ??.09.03 | – | 3) WZL-2 | ||
MiG-29 | 2960525132 | 4113 ex 29+12 |
41 elt, 22 BLT | ??.08.04 | ??.??.?? | ??.??.23 | 2) 6) 10) | |
MiG-29 | 2960525800 | 4114 ex 29+14 |
– | ??.08.04 | – | 3) 8) jesieni 2007 lotnisko Bemowo w Warszawie, służy w celach szkoleniowych studentom WAT, samolot nie jest dostępny dla osób postronnych | ||
MiG-29 | 2960526300 | 4108 ex 29+15 |
– | ??.12.03 | – | 3) od 08.11 pomoc dydaktyczna dla PWr | ||
MiG-29 | 2960526301 | 4103 ex 29+16 |
??.09.03 | ??.04/05 | 06.18.18 | ok godziny 2:00 w nocy doszło do katastrofy lotniczej samolotu, pilot opuścił maszynę poprzez katapultowanie się, jednak nie przeżył incydentu 3) | ||
MiG-29 | 2960526302 | 4104 ex 29+17 |
41 elt, 22 BLT | ??.09.03 | ??.04/05 | ??.??.23 | 2) 6) 10) | |
MiG-29 | 2960526310 | 4120 ex 29+18 |
41 elt, 22 BLT | ??.08.04 | ??.04/05 | ??.??.23 | 2) 6) 10) | |
MiG-29 | 2960526314 | 4109 ex 29+19 |
– | ??.12.03 | – | 3) WZL-2 | ||
MiG-29 | 2960526315 | 4121 ex 29+20 |
41 elt, 22 BLT | ??.08.04 | ??.04/05 | ??.??.23 | 2) 15.02.19 doszło do incydentu, podczas lotu pilot samolotu zgłosił spadek ciśnienia w kabinie, rozpoczął awaryjne zniżanie, włączył awaryjne podawanie tlenu i wykonał lot w kierunku lotniska, po wylądowaniu miał omdelć, został przetransportowany do szpitala 10) | |
MiG-29 | 2960526319 | 4122 ex 29+21 |
41 elt, 22 BLT | ??.04.04 | ??.04/05 | ??.??.23 | 2) 10) | |
MiG-29 | 2960526365 | 65 | 1 elt, 41 elt, 22 BLT | ??.07.89 | 18.05.99 ??.??.08 |
??.??.23 | 10) | |
MiG-29 | 2960526366 | 66 | 1 elt, 41 elt, 22 BLT | ??.07.89 | ??.12.98 22.02.07 |
??.??.23 | 10) | |
MiG-29(M) | 2960526367 | 67 | 1 elt, 23 BLT | ??.07.89 | ??.??.02 | 18.12.17 | doszło do wypadku lotniczego, samolot rozbił się w pobliżu bazy w MM, pilot przeżył | |
MiG-29 | 2960526370 | 70 | 1 elt, 41 elt, 22 BLT | ??.07.89 | ??.12.97 26.04.07 |
??.??.23 | 10) | |
MiG-29 | 2960526377 | 77 ex 7702 |
1 elt, 41 elt, 22 BLT | ??.12.95 | ??.??.99 ??.??.08 |
??.??.23 | 1) 5) Toyo 10) | |
MiG-29(M) | 2960526383 | 83 ex 8304 |
1 elt, 23 BLT, 22 BLT | ??.01.96 | ??.??.02 | 1) 11) | ||
MiG-29(M) | 2960526389 | 89 ex 8906 |
1 elt, 23 BLT, 22 BLT | ??.12.95 | ??.??.00 | 1) 11) | ||
MiG-29 | 2960526392 | 92 ex 9207 |
1 elt, 41 elt, 22 BLT | ??.12.95 | ??.??.99 05.03.08 |
??.??.23 | 1) 10) | |
MiG-29(M) | 2960532038 | 38 ex 3810 |
1 elt, 23 BLT, 22 BLT | ??.12.95 | ??.??.99 24.07.09 |
1) 11) | ||
MiG-29(M) | 2960532040 | 40 ex 4012 |
1 elt, 23 BLT | ??.01.96 | ??.??.01 | 04.03.19 | 1) 5) 7) ok godziny 14:00, podczas oblotu technicznego, samolot miał utracić ciąg w obu silnikach, pilot podjął decyzję o opuszczeniu maszyny, fotel zadziałał prawidłowo, samolot rozbił się w okolicach miejscowości Stoczek, pilot nie odniósł poważniejszych obrażeń | |
MiG-29(M) | 2960532354 | 54 ex 5414 |
1 elt, 23 BLT, 22 BLT | ??.01.96 | ??.??.03 | 1) 7) 11) | ||
MiG-29(M) | 2960532356 | 56 ex 5616 |
1 elt, 23 BLT, 22 BLT | ??.01.96 | ??.??.00 20.11.09 |
1) 5) 9) 11) | ||
MiG-29(M) | 2960532359 | 59 ex 5918 |
1 elt, 23 BLT, 22 BLT | ??.12.95 | ??.??.00 | 1) 11) | ||
MiG-29(M) | 2960535105 | 105 | 1 elt, 23 BLT, 22 BLT | ??.10.90 | ??.??.04 | 4) 11) | ||
MiG-29(M) | 2960535108 | 108 | 1 elt, 23 BLT, 22 BLT | ??.10.90 | ??.??.04 | 11) | ||
MiG-29(M) | 2960535111 | 111 | 1 elt, 23 BLT, 22 BLT | ??.10.90 | ??.??.03 | 5) Zugi 11) | ||
MiG-29(M) | 2960535114 | 114 | 1 elt, 23 BLT, 22 BLT | ??.10.90 | ??.??.05 | 4) 11) | ||
MiG-29(M) | 2960535115 | 115 | 1 elt, 23 BLT, 22 BLT | ??.10.90 | ??.??.05 | 4) 5) Skuter 11) |
Mikojan Gurewicz MiG-29UB (9.51)
Typ | Nr seryjny | Nr boczny | Jednostka | Wyprod. | Dostar. | Rem. Gł. | Wycof. | Uwagi |
MiG-29UB | N50903006448 | 4110 ex 29+22 |
41 elt, 22 BLT | ??.12.03 | ??.04/05 | ??.??.23 | 2) 10) | |
MiG-29UB | N50903006526 | 4115 ex 29+23 |
41 elt | ??.08.04 | ??.03.07 | 2) 8) od 2008 MLP w Krakowie | ||
MiG-29UB | N50903006604 | 4105 ex 29+24 |
41 elt, 22 BLT | ??.12.03 | ??.04/05 | ??.??.23 | 2) 10) | |
MiG-29UB | N50903011408 | 4123 ex 29+25 |
41 elt, 22 BLT | ??.08.04 | ??.04/05 | ??.??.23 | 2) 7) 10) | |
MiG-29UB(M) | N50903014528 | 28 ex 2802 |
1 elt, 23 BLT, 22 BLT | ??.12.95 | ??.??.00 24.07.09 |
1) 11) | ||
MiG-29UB(M) | N50903014615 | 15 | 1 elt, 23 BLT, 22 BLT | ??.08.89 | ??.??.99 | 11) | ||
MiG-29UB(M) | N50903014642 | 42 | 1 elt, 23 BLT, 22 BLT | ??.08.89 | ??.??.00 08.12.09 |
11) | ||
MiG-29UB | N50903014664 | 64 | 1 elt | ??.08.89 | ??.??.01 | 24.06.09 | Dęblin |
- 1) samolot wcześniej używany w Siłach Powietrznych Czech
- 2) samolot wcześniej używany w Siłach Powietrznych Niemiec
- 3) samolot wcześniej używany w Siłach Powietrznych Niemiec, nie wcielony do służby w Polsce
- 4) samolot testowany w Izraelu na przełomie kwietnia i maja 1997 w ośrodku badawczym na pustyni Negev
- 5) PKW Orlik
- 6) PKW Orlik 2
- 7) samolot przebywa na remoncie w WLZ-2
- 8) pomnik lub eksponat
- 9) od września 2009 samolot używany do prób zmodernizowanego wyposażenia (mi. ukraińskiej stacji radiolokacyjnej)
- 10) w 2023 samoloty z Malborka (14 sztuk) przekazane sprawne na Ukrainę
- 11) w 2023 samoloty z Mińska Mazowieckiego (14 sztuk) trafiły do Malborka, Mińsk w tym roku otrzymał 12 FA-50GF
4108 został przekazany jako pomoc dydaktyczna do Politechniki Wrocławskiej w lipcu 2011