Trójsilnikowy, regionalny samolot transportowy i pasażerski skonstruowany w biurze konstrukcyjnym Jakowlewa. Oblatany 21 września 1966, produkowany seryjnie w latach 1968-1981. Masa własna maszyny to 9,4 tony, maksymalna masa startowa 16,1 tony. Po kolejnym remoncie przeprowadzonym na Białorusi 4 samoloty Jak-40 wciąż eksploatowane są przez 36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego do zadań transportu najważniejszych osób w państwie.
Typ | Nr seryjny | Nr boczny | Jednostka | Wyprod. | Dostar. | Rem. Gł. | Wycof. | Uwagi |
Jak-40 | 9230224 | n.d. | n.d. | 9) PZL/LOT jako SP-GEA | ||||
Jak-40 | 9331029 | 031 | 36 splt, 19 leh | 23.07.73 | 11.08.73 | ??.??.92 | 2) jako RA-88294 (Ilavia) | |
Jak-40 | 9331129 | 032 | 36 splt, 19 leh | 06.08.73 | 12.08.73 | ??.??.?? | 8) Brzeźnica koło Skawiny | |
Jak-40 | 9331229 | 034 | 36 splt, 19 leh | 07.08.73 | 12.08.73 | ??.??.?? | 3) obecnie 9L-LDK | |
Jak-40 | 9331329 | 035 | 36 splt, 19 leh | 14.07.73 | 12.08.73 | ??.??.?? | 2) obecnie RA-088295 (Jak Service) wcześniej CCCP-88295 (Aerofłot) |
|
Jak-40 | 9510138 | 036 | 36 splt | 03.02.75 | ??.??.75 | ??.??.85 | 1) jako SP-PGA 2) obecnie RA-088293 (Rusline) |
|
Jak-40 | 9510238 | 037 | 36 splt | 04.02.75 | ??.??.75 | ??.??.?? | 8) od 05.12.06 MLP Kraków | |
Jak-40 | 9441237 | 038 | 36 splt | 13.02.74 | ??.??.75 | ??.??.?? | 5) 6) obecnie UR-YNA | |
Jak-40 | 9441137 | 039 | 36 splt | 22.11.74 | ??.??.75 | ??.??.?? | 3) obecnie 9L-LDY | |
Jak-40 | 9541643 | 040 | 36 splt | 14.12.75 | ??.??.75 | ??.??.?? | 5) obecnie EX-87643 (MNS Ukrainy) | |
Jak-40 | 9541843 | 041 | 36 splt | 15.12.75 | ??.??.75 | ??.??.?? | 7) 02.88 – 04.91 jako SP-LEB 5) 6) obecnie UR-YVS |
|
Jak-40 | 9541943 | 042 | 36 splt | 14.12.75 | ??.??.75 | ??.??.?? | 7) 03.88 – 03.91 jako SP-LEC 8) WAT |
|
Jak-40 | 9542043 | 043 | 36 splt | 24.10.75 | ??.??.75 | ??.??.?? | 7) 04.88 – 03.91 jako SP-LED 5) UR-SAN |
|
Jak-40 | 9840659 | 044 | 36 splt | 29.04.79 | ??.??.79 | ??.12.07 | 04.08.11? | |
Jak-40 | 9840759 | 045 | 36 splt | 29.04.79 | ??.??.79 | ??.12.07 | 04.08.11? | |
Jak-40 | 9021460 | 046 | 36 splt | ??.06.80 | ??.??.80 | ??.??.?? | 4) obecnie EZ-87668 | |
Jak-40 | 9021560 | 047 | 36 splt | 05.06.80 | ??.??.80 | ??.11.08 | 04.08.11? | 7) 03.88 – 03.91 jako SP-LEE |
Jak-40 | 9021660 | 048 | 36 splt | 31.07.80 | ??.??.80 | ??.11.08 | 04.08.11? | 7) 03.88 – 03.91 jako SP-LEA |
Jak-40 | 9021760 | 049 | 36 splt | 31.07.80 | ??.??.80 | 04.08.11? | ??.??.92 | 2) obecnie RA-87669 |
- 1) przekazany do Instytutu Lotnictwa w 1985 roku
- 2) sprzedany do Rosji
- 3) sprzedany do Sierra Leone
- 4) sprzedany do Turkmenistanu
- 5) sprzedany na Ukrainę
- 6) na przełomie 2007 i 2008, wcześniej przez półtora roku stały na Okęciu z zamalowanymi szachownicami
- 7) wyczarterowywany do PLL LOT
- 8) obecnie pomnik lub eksponat
- 9) jedyny cywilny Jak-40 w Polsce
Badacz Historii Jaków
http://arturb.salon24.pl/310734,jaki-40-w-polsce
Witam. Jestem fanem Jak-a 40 i bardzo dokładnie przeanalizowałem wszystkie ww wersje i poprostu WKRADŁ się błąd a mianowicie Jak 40 o numerze bocznym 038 został sprzedany na Ukrainę ale lata obecnie jako UR-YVS , a oznaczenie UR-YNA to oznaczenie do Jaka 40 o numerze bocznym 041. Poprostu prześledziłem wiele stron o lotnictwie i wykryłem ten oto błąd. Gdyby ktoś miał jakiekolwiek ciekawe zdjęcia nietylko z Jakiami 40 to proszę o nie na e-mail pilot02@vp.pl