kraje byłego ZSRR
Rosja
Na początku 2009 r. do informacji publicznej podana została informacja iż na uzbrojeniu znajduje się 291 samolotów MiG-29 (informacja podana przez Aleksandra Nowikow, dyrektora Moskiewskich Zakładów Mechanicznych zajmujących się produkcją i remontami silników RD-33). 17 października oraz 5 grudnia 2008 miały miejsce katastrofy samolotów MiG-29 spowodowane najprawdopodobniej złym stanem technicznym. W wyniku katastrof uziemiono wszystkie maszyny typu oraz powołano komisję mającą przebadać stan techniczny samolotów MiG-29. Komisja sukcesywnie badając samoloty do lotów dopuściła zaledwie ok połowę liczby maszyn (stan na marzec 2009 r – dopuszczono do dalszej eksploatacji ok 100 maszyn na 200 przebadanych). Liczbę maszyn pozostających w stanie lotnym można szacować na między 100 a 150.
Obecnie Wojenno-wozdusznyje siły używają samolotu MiG-29 w następujących jednostkach liniowych:
1. Dowództwo WWS i PWO (Sankt Petersburg)
- 6963. Awiabaza (były 14. Gwardijskij Istriebitelnyj Awiacionnyj Połk – Kursk-Kalino) – do 1989 r. pułk stacjonował w bazie Kiskunlachaza na Węgrzech. Pierwsze MiG-29 trafiły do jednostki w 1986 r. zastępując MiG-23MLD. Na początku 2009 r. jednostka ta otrzymała pierwsze MiG-29SMT pierwotnie przygotowane dla Algierii. Obecnie na stanie bazy znajdują się 24 jednomiejscowe samoloty MiG-29SMT oraz 6 dwumiejscowych MiG-29UB mod.
2. Dowództwo WWS i PWO (Jekaterynburg)
- 6982. Awiabaza (były 120. Gwardijskij Istriebitelnyj Awiacionnyj Połk – Domna) – Baza posiada na stanie 36 samolotów MiG-29 oraz 6 samolotów MiG-29UB.
4. Dowództwo WWS i PWO (Rostów nad Donem)
- 6969. Awiabaza (były 19. Gwardijskij Istriebitelnyj Awiacionnyj Połk – Millerowo) – od końca II WŚ pułk stacjonował w Niemczech w Mirow-Larz, skąd został wycofany w 1993 r. – jednocześnie zmieniono uzbrojenie i charakter jednostki (ze szturmowej na MiG-27, na myśliwską na MiG-29). W 2010 r. podczas przekształcania Pułku w Bazę Lotniczą jednostka przejęła samoloty i personel z likwidowanego 31. GwIAP z Ziernogradu. Baza posiada na stanie 36 samolotów MiG-29 oraz 6 samolotów MiG-29UB.
- 3624. Awiabaza (Erebuni – Armenia) – Wydzielony komponent WWS stacjonujący na mocy porozumień międzypaństwowych w Armenii. Baza posiada na stanie 16 samolotów MiG-29 oraz 2 samoloty MiG-29UB.
oznaczenie | wersja | n/s | n/b | Uwagi |
MiG-29SMT | 02 | maszyna pierwotnie dla Agierii | ||
MiG-29SMT | 07 | maszyna pierwotnie dla Agierii | ||
MiG-29SMT | 08 | maszyna pierwotnie dla Agierii | ||
MiG-29SMT | 10 | maszyna pierwotnie dla Agierii | ||
MiG-29SMT | 23 | maszyna pierwotnie dla Agierii | ||
MiG-29SMT | 24 | maszyna pierwotnie dla Agierii | ||
MiG-29UB mod. | 39 | maszyna pierwotnie dla Agierii |
Azerbejdżan
W marcu 2007 r. ujawniony (wraz z pierwszymi dostawami) został zakup 17 samolotów MiG-29 na Ukrainie (samoloty używane, po remoncie). Prawdopodobnie na początku 2008 r. utracony został samolot wersji szkolno-bojowej.
oznaczenie | wersja | n/s | n/b | Uwagi |
MiG-29 | 9.13 | 01 | ||
MiG-29 | 9.51 | 20 |
Białoruś
Po rozpadzie Związku Radzieckiego kraj ten otrzymał co najmniej 92 sztuki samolotów MiG-29. W 1996 roku 16 maszyn jednomiejscowych oraz 2 UB zostało sprzedanych do Peru (dostawy miały miejsce krótko po podpisaniu kontraktu). w latach 1999-2002 kolejnych 31 samolotów zostało sprzedanych, tym razem do Algierii. Samoloty eksploatowane były i są obecnie w dwu bazach lotnictwa myśliwskiego (Istriebitielna Awiabaza lub IAB), są to byłe pułki lotnictwa myśliwskiego z czasów ZSRR (nosiły te same numery). Obecnie eksploatowane są 43 samoloty w tym kilka zmodernizowanych do standardu BM:
- 927. Istriebitielna Awiabaza (Bereza) – obecnie jednostka eksploatuje 23 samoloty bojowe i 4 szkolno-bojowe
- 61. Istriebitielna Awiabaza (Baranowicze) – jednostka eksploatuje 12 samolotów bojowych i 4 szkolno-bojowe, w tym zmodernizowane, a także samoloty Su-27.
oznaczenie | wersja | n/s | n/b | Uwagi |
MiG-29 | 9.13 | 01 | ||
MiG-29BM | 9.13SM | 02 | ||
MiG-29BM | 9.13SM | 03 | ||
MiG-29BM | 9.13SM | 04 | ||
MiG-29BM | 9.13SM | 05 | ||
MiG-29BM | 9.13SM | 06 | ||
MiG-29 | 9.13 | 07 | ||
MiG-29 | 9.13 | 22 | ||
MiG-29 | 9.13 | 26 | ||
MiG-29 | 9.13 | 30 | ||
MiG-29UB | 9.51 | 65 | ||
MiG-29UB | 9.51 | 66 |
Kazachstan
Po rozpadzie ZSRR, na terenie niepodległego Kazachstanu pozostał 715. Istriebitelnyj Awiacionnyj Połk (pułk lotnictwa myśliwskiego) w miejscowości Ługowaja wyposażony w dwanaście samolotów bojowych w standardzie 9.12 oraz dwa szkolno-bojowe. Kolejne 18 samolotów bojowych oraz 4 szkolno-bojowe trafiły do Kazachstanu w 1995 roku, prawdopodobnie w ramach rozliczeń międzypaństwowych. Aktualnie w służbie pozostaje prawdopodobnie połowa samolotów posiadanych przez Kazachstan.
Mołdawia
Przed rozpadem Związku Radzieckiego na terenie obecnej Mołdawii stacjonował 86. Gwardijskij Istriebitelnyj Awiacionnyj Połk. Po rozpadzie jednostkę oraz jej wyposażenie zostało przejęte przez nowy twór państwowy. Mołdawia uzyskała 7 samolotów bojowych we wczesnej wersji 9.12, kolejnych 24 w wersji 9.13 oraz dwa samoloty szkolno-bojowe. Samoloty były użyte podczas konfliktu dotyczącego secesji Mołdawskiej Republiki Naddniestrza w 1992 roku, jedna z maszyn 9.12 została utracona najprawdopodobniej w wyniku działań bojowych. Mały, poradziecki kraj, nie był w stanie utrzymać floty nowoczesnych i kosztownych samolotów, tak więc władze państwa rozpoczęły próby znalezienia nabywców na samoloty MiG-29. Dziesięć samolotów zostało wypożyczonych do Jemmenu, z czego jedna została utracona, pięć pozostało w Jemenie a reszta powróciła do Mołdawii. Kolejną maszynę 9.13 sprzedano do Rumunii. Mołdawia poszukiwała kolejnych nabywców. Poważne rozważanie ofert zakupu z państw takich jak Iran doprowadziło do zainteresowania samolotami USA, które zakupiło 21 samolotów w 1997 roku. Według niepotwierdzonych doniesień za 21 samolotów z uzbrojeniem USA zapłaciło ok 80 mln dolarów.
oznaczenie | wersja | n/s | n/b | Uwagi |
MiG-29 | 9.12 | 2960512124 | 27 | sprzedany do USA |
MiG-29 | 9.12 | 2960512140 | 28 | sprzedany do USA |
MiG-29 | 9.12 | 2960516753 | 20 | sprzedany do USA |
MiG-29 | 9.12 | 2960516755 | 21 | sprzedany do USA |
MiG-29 | 9.12 | 2960516761 | 25 | sprzedany do USA |
MiG-29 | 9.12 | 2960516766 | 22 | sprzedany do USA |
MiG-29 | 9.13 | 2960707750 | 24 | sprzedany do USA |
MiG-29 | 9.13 | 2960707753 | 29 | sprzedany do USA |
MiG-29 | 9.13 | 2960710828 | 09 | sprzedany do USA |
MiG-29 | 9.13 | 2960717453/3126 | 01 | sprzedany do Rumunii w 1994 roku (jako 53) |
MiG-29 | 9.13 | 2960717456 | 03 | sprzedany do USA |
MiG-29 | 9.13 | 2960717458 | 10 | sprzedany do USA |
MiG-29 | 9.13 | 2960717459 | 11 | sprzedany do USA |
MiG-29 | 9.13 | 2960717464 | 12 | sprzedany do USA |
MiG-29 | 9.13 | 2960717469 | 04 | sprzedany do USA |
MiG-29 | 9.13 | 2960717473 | 06 | sprzedany do USA |
MiG-29 | 9.13 | 2960717940 | 02 | sprzedany do USA |
MiG-29 | 9.13 | 2960721907 | 08 | sprzedany do USA |
MiG-29 | 9.13 | 2960721930 | 41 | sprzedany do USA |
MiG-29 | 9.13 | 2960721940 | 46 | sprzedany do USA |
MiG-29 | 9.13 | 2960721945 | 48 | sprzedany do USA |
MiG-29UB | 9.51 | N50903012038 | 61 | sprzedany do USA |
Turkmenistan
Kraj ten dyspionuje 24 ex-radzieckimi samolotami. 10 samolotami bojowymi wersji 9.12, 12 samolotami wersji 9.13 oraz dwoma maszynami szkolno-bojowymi.
Ukraina
Po rozpadzie ZSRR kraj ten odziedziczył ok 216 samolotów MiG-29, w tym 155 samolotów wersji 9.13, samoloty wchodził na wyposażenie 6 pułków lotnictwa myśliwskiego (w tym jeden podległy marynarce wojennej), obecnie samoloty MiG-29 stanowią wyposażenie trzech pułków liniowych:
- 62. Istriebitelnyj Awiacionnyj Połk (Belbek)
- 92. Istriebitelnyj Awiacionnyj Połk (Wasylków)
- 114. Istriebitelnyj Awiacionnyj Połk (Iwano-Frankowsk)
W latach 1997 do 2002 działała ponadto grupa pokazowa Ukraińskie Sokoły. Dysponowała ona 9 samolotami pomalowanymi w żółto-niebieskie barwy (ukrańskie barwy narodowe). 26 Marca 1998 roku grupa utraciła jedną maszynę w katastrofie. Działalność grupy została przerwana zakazem pokazów lotniczych po tragicznej katastrofie ukraińskiego Su-27UB w której zginęło 83 widzów.
Ze względu na dużą liczbę przejętych samolotów oraz brak możliwości utrzymania ich wszystkich w sprawności podejmowano starania sprzedaży samolotów za granicę. Jedynym potwierdzonym sukcesem jest tu sprzedaż 5 samolotów do Algierii. Trudna sytuacja finansowa Ukrainy sprawiła, że wojsko dokonało wyboru samolotów Su-27 i Su-24 które maja być remontowane podczas gdy MiG-29 oraz Su-25 miały by zostać wycofane i zmagazynowane. Nawet te plany okazały się zbyt ambitne i eksploatowane będą jedynie pojedyncze maszyn gdy większość zostanie zmagazynowana.
Uzbekistan
Kraj ten po rozpadzie ZSRR przejął 30 samolotów wersji bojowej oraz 6 szkolno-bojowych używanych przez 115. IAP (Kokaida) w 1993 roku przemianowany na 61. Brygadę Lotnictwa Myśliwskiego stacjonującą w pobliżu granicy z Afganistanem.
Europa
Bułgaria
Na przełomie lat 80 i 90 zamówiono 18 samolotów bojowych (9.12A) i cztery szkolno-bojowe (9.51). Jedna z maszyn bojowych została utracona w katastrofie (9 września 1994 roku). Przez długi okres czasu zwlekano z przeprowadzeniem remontów czego efektem była bardzo niewielka ilość sprawnych maszyn. W chwili obecnej przeprowadzane są remonty pojedynczych egzemplarzy oraz prowadzone są studia nad pozyskaniem nowego, zachodniego samolotu.
oznaczenie | wersja | n/s | n/b | Uwagi |
MiG-29UB | 9.51 | N50903013375 | 01 | |
MiG-29UB | 9.51 | N50903013394 | 02 | |
MiG-29UB | 9.51 | N50903018908 | 03 | |
MiG-29UB | 9.51 | N50903018945 | 04 | |
MiG-29 | 9.12A | 2960526321/3714 | 15 | |
MiG-29 | 9.12A | 2960526322/3715 | 16 | |
MiG-29 | 9.12A | 2960526324/3801 | 17 | |
MiG-29 | 9.12A | 2960526325 3802 | 18 | |
MiG-29 | 9.12A | 2960526333/3803 | 19 | |
MiG-29 | 9.12A | 2960526334/3804 | 20 | |
MiG-29 | 9.12A | 2960532035/4115 | 21 | |
MiG-29 | 9.12A | 2960532036/4201 | 22 | |
MiG-29 | 9.12A | 2960532377/4311 | 23 | |
MiG-29 | 9.12A | 2960532379/4312 | 24 | |
MiG-29 | 9.12A | 296053238?/4313 | 25 | |
MiG-29 | 9.12A | 2960532382/4314 | 26 | |
MiG-29 | 9.12A | 2960532383/4315 | 27 | |
MiG-29 | 9.12A | 2960535100/4409 | 28 | |
MiG-29 | 9.12A | 2960535101/4410 | 29 | |
MiG-29 | 9.12A | 2960535102/4411 | 30 | |
MiG-29 | 9.12A | 2960535103/4412 | 31 | |
MiG-29 | 9.12A | 2960535104/4413 | 32 |
Czechy / Słowacja / Czechosłowacja
Czechosłowacja – Kraj ten otrzymał na przełomie lat 80tych i 90tych 20 samolotów (18 bojowych 9.12A i 2 szkolno-bojowe 9.51). Podczas pokojowego podziału kraju na Słowacje i Czechy oba kraje otrzymały równo, po 10 samolotów (9 bojowych i 1 szkolno-bojowy).
Czechy – Po podziale Czechosłowacji kraj ten otrzymał 10 samolotów – podjęto decyzję o wycofaniu MiG-29 z eksploatacji (planowano, że podstawą sił powietrznych stanie się czeski L-159 ALCA) i podjęto decyzję o wymianie 10 MiG-29 za 11 nowych śmigłowców PZL W-3 Sokół z Polską.
Słowacja – Po podziale Czechosłowacji kraj ten otrzymał 10 samolotów – podjęto decyzję o utrzymaniu MiG-29 w eksploatacji, w połowie lat 90tych Słowacja otrzymała jako regulacje długów z czasów ZSRR kolejne 14 maszyn tak, że ich liczba osiągnęła 24 (pełen pułk myśliwski) – 20 bojowych 9.12A i 4 szkolno-bojowe 9.51). W toku eksploatacji utracono 3 maszyny bojowe. W roku 2005 podjęto decyzję o remontach i modernizacji samolotów (do standardu 9.12SD) ale już tylko 12 sztuk. Dostawy 10 zmodernizowanych MiG-29AS i 2 zmodernizowanych MiG-29UBS zakończyły się na początku roku 2008, pozostałe 9 samolotów zostało zmagazynowane.
oznaczenie | wersja | n/s | n/b | Uwagi |
Maszyny dostarczone Czechosłowacji | ||||
---|---|---|---|---|
MiG-29 | 9.12A | 2960526375/3901 | 7501 | dla Słowacji, obecnie wycofany |
MiG-29 | 9.12A | 2960526377 | 7702 | dla Czech, potem do Polski jako 77 |
MiG-29 | 9.12A | 2960526380 | 8003 | dla Słowacji, obecnie wycofany |
MiG-29 | 9.12A | 2960526383 | 8304 | dla Czech, potem do Polski jako 83 |
MiG-29 | 9.12A | 2960526386 | 8605 | dla Słowacji, obecnie wycofany |
MiG-29 | 9.12A | 2960526389 | 8906 | dla Czech, potem do Polski jako 89 |
MiG-29 | 9.12A | 2960526392 | 9207 | dla Czech, potem do Polski jako 92 |
MiG-29 | 9.12A | 2960526393 | 9308 | dla Słowacji, obecnie wycofany |
MiG-29AS | 9.12SD | 2960532037/4202 | 3709 | dla Słowacji, zmodernizowany |
MiG-29 | 9.12A | 2960532038/4203 | 3810 | dla Czech, potem do Polski jako 38 |
MiG-29AS | 9.12SD | 2960532039/4204 | 3911 | dla Słowacji, zmodernizowany |
MiG-29 | 9.12A | 2960532040/4205 | 4012 | dla Czech, potem do Polski jako 40 |
MiG-29 | 9.12A | 2960532351/4212 | 5113 | dla Słowacji, obecnie wycofany |
MiG-29 | 9.12A | 2960532354 | 5414 | dla Czech, potem do Polski jako 54 |
MiG-29 | 9.12A | 2960532355 | 5515 | dla Słowacji, obecnie wycofany |
MiG-29 | 9.12A | 2960532356 | 5616 | dla Czech, potem do Polski jako 56 |
MiG-29 | 9.12A | 2960532358 | 5817 | dla Słowacji, obecnie wycofany |
MiG-29 | 9.12A | 2960532359 | 5918 | dla Czech, potem do Polski jako 59 |
MiG-29UB | 9.51 | N50903013244 | 4401 | dla Słowacji, obecnie wycofany |
MiG-29UB | 9.51 | N50903014528 | 4402 | dla Czech, potem do Polski jako 28 |
Maszyny dostarczone Słowacji | ||||
MiG-29AS | 9.12SD | 2960535406/4713 | 0619 | zmodernizowany |
MiG-29 | 9.12A | 2960535408/4714 | 0820 | wycofany |
MiG-29AS | 9.12SD | 2960535409/4715 | 0921 | zmodernizowany |
MiG-29 | 9.12A | 2960536020/4801 | 2022 | zniszczony w pożarze silnika |
MiG-29AS | 9.12SD | 2960536021/4802 | 2123 | zmodernizowany |
MiG-29AS | 9.12SD | 2960536061/4904 | 6124 | zmodernizowany |
MiG-29AS | 9.12SD | 2960536064/4905 | 6425 | zmodernizowany |
MiG-29AS | 9.12SD | 2960536065/4906 | 6526 | zmodernizowany |
MiG-29AS | 9.12SD | 2960536066/4907 | 6627 | zmodernizowany |
MiG-29AS | 9.12SD | 2960536067/4908 | 6728 | zmodernizowany |
MiG-29 | 9.12A | 2960536068/4909 | 6829 | zniszczony w katastrofie |
MiG-29 | 9.12A | 2960536069/4910 | 6930 | zniszczony w katastrofie |
MiG-29UBS | 9.51 | N50903028113 | 1303 | zmodernizowany |
MiG-29UBS | 9.51 | N50903028253 | 5304 | zmodernizowany |
Serbia / Jugosławia
Jugosławia – Na początku 1988 roku do jugosłowiańskiej bazy Batajnica dotarło 14 sztuk samolotów bojowych wersji 9.12B i 2 sztuki szkolno-bojowych wersji 9.51. Kraj ten złożył zamówienie na kolejne 16 maszyn, jednak z racji wybuchu konfliktu na Bałkanach do realizacji tego zamówienia nie doszło. Samoloty wzięły udział w wojnie z NATO w 1999 roku, 6 maszyn utracono w walce (zestrzelonych), kolejne 4 zostały zniszczone na ziemi w bombardowaniach, jedna maszyna została utracona nie-bojowo w wyniku katastrofy. Pozostałe pięć maszyn pozostało na wyposażeniu lotnictwa Serbii
Serbia – Pięć maszyn eksploatowana była do połowy 2005 (samoloty latały bardzo mało, średni nalot pilotów wynosił zaledwie 10 godzin rocznie), po czym zmagazynowano je w oczekiwaniu na remont. W 2006 r. podjęto decyzję o remoncie samolotów (przeznaczono na to 22,04 mln Euro), w grudniu podpisano umowę pomiędzy państwowym przedsiębiorstwem handlu uzbrojeniem Jugoimport SDRP i RSK MiG. Kontrakt obejmował remont maszyn oraz montaż wyposażenia nawigacyjnego i łączności zgodnego ICAO na czterech samolotach, w roku 2008 r. przeznaczono na remont MiGów kolejne 10,5 mln Euro co pozwoliło na remont piątego samolotu i dokończenie prac na pozostałych czterech. Prace odbyły się w zakładach remontowych Moma Stanojlovic, zlokalizowanych w w bazie Batjnica,niedaleko Belgradu (miejsce stacjonowania Jugosłowiańskich a później Serbskich MiGów). Bardziej zaawansowane systemy i agregaty zostały wysłane na remont do Rosji. Pierwszy wyremontowany samolot został oblatany na początku lutego 2008 r. Po remoncie maszyny staną się jedynym uzbrojeniem Serbskiej 101. eskadry myśliwskiej (101. lovačka avijacijska eskadrila), w składzie 204. Bazy Lotniczej (204. avijacijska baza). Według serbskiego ministra obrony termin remontu został przekroczony z winy strony rosyjskiej. Koszt remontu i modernizacji na maszynę – ok 6,1 mln Euro czyli ok 9,5 mln USD.7 lipca 2009 podczas treningu przed pokazami lotniczymi rozbiła się maszyna bojowa n/b 18105.
2-4 października 2017 Serbia otrzymała 6 samolotów w darze od Rosji. Były to 4, wyprodukowane w 1989, myśliwce: pojedynczego MiGa-29A (9.12A) i 3 MiG-29 (9.13) oraz parę szkolno-bojowych MiG-29UB (9.51A) wyprodukowanych w 1990 i 1991. 6 maszyn uzupełni 3 dotychczas używane (5 z nich jest w stanie lotnym, jeden wymaga remontu, podobnie jak 3 maszyny używane dotychczas).
oznaczenie | wersja | n/s | n/b | Uwagi |
MiG-29 | 9.12B | 2960525005 | 18101 | |
MiG-29 | 9.12B | 18102 | ||
MiG-29 | 9.12B | 18103 | zbombardowany w Batajnica | |
MiG-29 | 9.12B | 18104 | zbombardowany w Niš | |
MiG-29 | 9.12B | 18105 | rozbity w katastrofie 07.07.2009 | |
MiG-29 | 9.12B | 2960525096 | 18106 | zestrzelony w pobliżu Kruševac |
MiG-29 | 9.12B | 2960525098 | 18107 | zbombardowany w Batajnica |
MiG-29 | 9.12B | 18108 | ||
MiG-29 | 9.12B | 2960525102 | 18109 | zestrzelony w pobliżu Valjevo |
MiG-29 | 9.12B | 18110 | rozbity w pobliżu Ponikve (strata nie bojowa) | |
MiG-29 | 9.12B | 2960525136 | 18111 | zestrzelony w pobliżu Titel |
MiG-29 | 9.12B | 18112 | zestrzelony w pobliżu Priština | |
MiG-29 | 9.12B | 18113 | zestrzelony w pobliżu Loznica | |
MiG-29 | 9.12B | 18114 | zestrzelony w pobliżu Bjeljina | |
MiG-29UB | 9.51 | 18301 | ||
MiG-29UB | 9.51 | N50903006406 | 18302 | zbombardowany w Batajnica |
MiG-29 | 9.12A | dar Rosji, 2-4.10.2017, wypr. 1989, RF-92185/14 | ||
MiG-29 | 9.13 | dar Rosji, 2-4.10.2017, wypr. 1989, RF-93709/04 | ||
MiG-29 | 9.13 | dar Rosji, 2-4.10.2017, wypr. 1989, RF-93713/31 | ||
MiG-29 | 9.13 | dar Rosji, 2-4.10.2017, wypr. 1989, RF-93717/10 | ||
MiG-29UB | 9.51 | dar Rosji, 2-4.10.2017, wypr. 1990, RF-92196/75 | ||
MiG-29UB | 9.51 | dar Rosji, 2-4.10.2017, wypr. 1991, RF-29166/101 |
Republika Federalna Niemiec / Niemiecka Republika Demokratyczna
Pod koniec lat 80 tych NRD otrzymała 24 samoloty (20 bojowych 9.12A i 4 szkolno-bojowe 9.51), po zjednoczeniu Niemiec MiG-29 był jedynym typem który utrzymano w służbie i eksploatowano aż do zastąpienia przez pierwsze samoloty Eurofighter (22 samoloty Niemieckie przejęła Polska – jedna maszyna została utracona w katastrofie, a z przejęcia jednej zrezygnowano). Samoloty Niemieckie przeszły pewne modyfikacje by spełnić wymogi zachodnich przepisów o cywilnym ruchu lotniczym – samoloty te często nazywano MiG-29 ICAO (od International Civil Aviation Organization) lub MiG-29G i MiG-29GT. Wokół tych modyfikacji narosło wiele legend – wielu uważało je za o wiele głębsze niż w rzeczywistości były (nie miały one większego wpływu na zdolności bojowe maszyn), podobnym modyfikacją przy okazji pierwszego remontu głównego poddano maszyny polskie.
oznaczenie | wersja | n/s | n/b NRD | n/b RFN | Uwagi |
MiG-29G | 9.12A | 2960525106/3412 | 604 | 29+01 | ICAO I, do Polski jako 4116 |
MiG-29G | 9.12A | 2960525107/3413 | 607 | 29+02 | ICAO II, do Polski jako 4117 |
MiG-29G | 9.12A | 2960525110/3414 | 615 | 29+03 | ICAO I |
MiG-29G | 9.12A | 2960525111/3415 | 628 | 29+04 | ICAO I, do Polski jako 4111 |
MiG-29G | 9.12A | 2960525113/3502 | 635 | 29+05 | ICAO I, do Polski jako 4118 |
MiG-29G | 9.12A | 2960525114/3503 | 661 | 29+06 | ICAO II, do Polski jako 4107 |
MiG-29G | 9.12A | 2960525115 /3504 | 668 | 29+07 | ICAO I, do Polski jako 4101 |
MiG-29G | 9.12A | 2960525118/3505 | 669 | 29+08 | ICAO II, do Polski jako 4112 |
MiG-29G | 9.12A | 2960525121/3506 | 670 | 29+09 | ICAO I, rozbity [1] [2] |
MiG-29G | 9.12A | 2960525124 /3507 | 676 | 29+10 | ICAO II, do Polski jako 4119 |
MiG-29G | 9.12A | 2960525128/3508 | 677 | 29+11 | ICAO I, do Polski jako 4102 |
MiG-29G | 9.12A | 2960525132/3509 | 679 | 29+12 | ICAO I, do Polski jako 4113 |
MiG-29G | 9.12A | 2960525800/3703 | 684 | 29+14 | ICAO II, do Polski jako 4114 |
MiG-29G | 9.12A | 2960526300/3704 | 693 | 29+15 | ICAO II, do Polski jako 4108 |
MiG-29G | 9.12A | 2960526301/3705 | 699 | 29+16 | ICAO I, do Polski jako 4103 |
MiG-29G | 9.12A | 2960526302/3706 | 745 | 29+17 | ICAO I, do Polski jako 4104 |
MiG-29G | 9.12A | 2960526310/3710 | 777 | 29+18 | ICAO I, do Polski jako 4120 |
MiG-29G | 9.12A | 2960526314/3711 | 778 | 29+19 | ICAO II, do Polski jako 4109 |
MiG-29G | 9.12A | 2960526315/3712 | 785 | 29+20 | ICAO I, do Polski jako 4121 |
MiG-29G | 9.12A | 2960526319/3713 | 786 | 29+21 | ICAO I, do Polski jako 4122 |
MiG-29GT | 9.51 | N50903006448 | 148 | 29+22 | ICAO I, do Polski jako 4110 |
MiG-29GT | 9.51 | N50903006562 | 179 | 29+23 | ICAO I, do Polski jako 4115 |
MiG-29GT | 9.51 | N50903006604 | 181 | 29+24 | ICAO I, do Polski jako 4105 |
MiG-29GT | 9.51 | N50903011408 | 185 | 29+25 | ICAO I, do Polski jako 4123 |
Rumunia
Maszyny z pierwszego zamówienia dotarły w połowie 1989 r., było to 10 samolotów bojowych 9.12A i 2 szkolno-bojowe 9.51, pod koniec roku kolejne 2 bojowe i 1 szkolno-bojowy. W 1990 roku podczas pokazów nad bukaresztańskim lotniskiem doszło do kolizji dwóch maszyn bojowych, obaj piloci zginęli. W połowie lat 90-tych utracono także samolot w wersji szkolno-bojowej. Władze Rumunii zadecydowały o dokupieniu samolotów w Rosji (4 maszyny bojowe 9.12A i 1 szkolno-bojowy) i Mołdawii (1 maszyna bojowa wersji 9.13). Pod koniec lat 90-tych we współpracy z izraelską firmą Elbit (awionika) i niemiecką EADS (płatowiec) postanowiono przeprowadzić modernizację posiadanych MiG-29 w ramach programu Sniper. Oblot prototypu nastąpił 5 maja 2000 r. z lotniska zakładowego firmy Aerostar w Bacau. Sniper posiada awionikę zintegrowaną w ramach standardu Mil-Std 1553B zawierającą nowy komputer misji, nowe radiostacje, zintegrowany układ nawigacyjny ILS/GPS, kolorowe wskaźniki wielofunkcyjne 120x150mm, szerokokątny HUD, urządzenie ostrzegające przed opromieniowaniem wiązką radiolokacyjną, centralę danych aerodynamicznych. Z przyczyn finansowych po za latającym prototypem (numer taktyczny 67) realizację programu wstrzymano. Wszystkie samoloty zostały wycofane – podstawą Rumuńskiego lotnictwa stały się zmodernizowane samoloty MiG-21 Lancer. Wycofane MiG-29 w oczekiwaniu na ewentualnego kupca samoloty zostały ustawione na lotnisku Constanta – Mihail Kogalniceanu, bez nawet podstawowego zabezpieczenia przed warunkami atmosferycznymi (nie mówiąc o prawidłowym zmagazynowaniu) i przebywają tam stojąc „pod chmurką” i powoli niszczejąc do dnia dzisiejszego.
oznaczenie | wersja | n/s | n/b | Uwagi |
MiG-29 | 9.12A | 2960532041/4206 | 41 | rozbity |
MiG-29 | 9.12A | 2960532046/4207 | 46 | wycofany z eksploatacji |
MiG-29 | 9.12A | 2960532047/4208 | 47 | zniszczony |
MiG-29 | 9.12A | 2960532048/4209 | 48 | wycofany z eksploatacji |
MiG-29 | 9.12A | 2960532049/4210 | 49 | wycofany z eksploatacji |
MiG-29 | 9.12A | 2960532350/4211 | 50 | wycofany z eksploatacji |
MiG-29 | 9.12A | 2960532367/4305 | 67 | prototyp modernizacji Sniper |
MiG-29 | 9.12A | 2960532368/4306 | 68 | wycofany z eksploatacji |
MiG-29 | 9.12A | 2960532369/4307 | 69 | wycofany z eksploatacji |
MiG-29 | 9.12A | 2960532370/4308 | 70 | wycofany z eksploatacji |
MiG-29 | 9.12A | 2960532375/4309 | 75 | wycofany z eksploatacji |
MiG-29 | 9.12A | 2960532376/4310 | 76 | wycofany z eksploatacji |
MiG-29 | 9.12A | 2960535133/4511 | 33 | wycofany z eksploatacji |
MiG-29 | 9.12A | 2960535138/4512 | 38 | wycofany z eksploatacji |
MiG-29 | 9.12A | 2960535404/4712 | 54 | wycofany z eksploatacji |
MiG-29 | 9.12A | 2960536075/4911 | 35 | wycofany z eksploatacji |
MiG-29 | 9.13 | 2960717453/3126 | 53 | pozyskany z Mołdawii, wycofany z eksploatacji |
MiG-29UB | 9.51 | N50903016215 | 15 | wycofany z eksploatacji |
MiG-29UB | 9.51 | N50903016222 | 22 | wycofany z eksploatacji |
MiG-29UB | 9.51 | N50903016223 | 23 | wycofany z eksploatacji |
MiG-29UB | 9.51 | N50903016229 | 29 | rozbity |
Węgry
Pierwotnie zakładano, że MiG-29 pojawi się w węgierskich siłach powietrznych na przełomie 1988 i 1989 roku, jednak w związku z przeprowadzanymi w tym czasie programami oszczędnościowymi nie udało się tego dokonać. Ostatecznie w czerwcu 1993 roku podpisano umowę ze stroną rosyjską na dostawę 22 samolotów bojowych wersji 9.12B i 6 szkolno-bojowych wersji 9.51). Samoloty nabyto na mocy rozliczeń międzypaństwowych.
oznaczenie | wersja | n/s | n/b | Uwagi |
MiG-29 | 9.12B | 2960535116/4504 | 01 | |
MiG-29 | 9.12B | 2960535117/4505 | 02 | |
MiG-29 | 9.12B | 2960535124/4507 | 03 | |
MiG-29 | 9.12B | 2960535127/4508 | 04 | |
MiG-29 | 9.12B | 2960535148/4513 | 05 | |
MiG-29 | 9.12B | 2960535149/4514 | 06 | |
MiG-29 | 9.12B | 2960535150/4515 | 07 | |
MiG-29 | 9.12B | 2960535151/4601 | 08 | |
MiG-29 | 9.12B | 2960535157/4602 | 09 | |
MiG-29 | 9.12B | 2960535158/4603 | 10 | |
MiG-29 | 9.12B | 2960535161/4604 | 11 | |
MiG-29 | 9.12B | 2960535162/4605 | 14 | |
MiG-29 | 9.12B | 2960535181/4615 | 12 | |
MiG-29 | 9.12B | 2960535182/4701 | 15 | |
MiG-29 | 9.12B | 2960535184/4702 | 16 | |
MiG-29 | 9.12B | 2960535188/4703 | 17 | |
MiG-29 | 9.12B | 2960535189/4704 | 18 | |
MiG-29 | 9.12B | 2960535190/4705 | 19 | |
MiG-29 | 9.12B | 2960535191/4706 | 20 | |
MiG-29 | 9.12B | 2960535192/4707 | 21 | |
MiG-29 | 9.12B | 2960535193/4708 | 22 | |
MiG-29 | 9.12B | 2960535198/4709 | 23 | |
MiG-29UB | 9.51 | N50903027135 | 24 | |
MiG-29UB | 9.51 | N50903027146 | 25 | |
MiG-29UB | 9.51 | N50903027257 | 26 | |
MiG-29UB | 9.51 | N50903027268 | 27 | |
MiG-29UB | 9.51 | N50903027279 | 28 | |
MiG-29UB | 9.51 | N50903027380 | 29 |
Azja
Bangladesz
28 czerwca 1999 Siły powietrzne Bangladeszu zamówiły 8 zmodernizowanych samolotów – 6 bojowych wersji 9.12SE oraz dwa samoloty szkolno-bojowe (4 maszyny dostarczono w 1999 roku, kolejne 4 w 2000). Koszt zakupu to 115 milionów dolarów, weszły one na wyposażenie No.5 Squadron „Supersonics”. Zakup samolotu został skrytykowany przez krajową opozycję zarzucającą władzom, że kupiły samolot produkowany w Rosji i Indiach (???) co doprowadzi do zależności od Indii przy dostawch części zamiennych.
oznaczenie | wersja | n/s | n/b | Uwagi |
MiG-29SE | 9.12SE | 2960536100 | 36100 | |
MiG-29SE | 9.12SE | 2960536501 | 36501 | |
MiG-29SE | 9.12SE | 2960536503 | 36503 | |
MiG-29SE | 9.12SE | 2960536506 | 36506 | |
MiG-29SE | 9.12SE | 2960536507 | 36507 | |
MiG-29UB | 9.51 | N50903028264 | 28264 | |
MiG-29UB | 9.51 | N509030??375 | ??375 |
Birma / Myanmar
Po incydentach granicznych z Tajlandią w 2001 r, Birma zakupiła 10 samolotów w Rosji, według malezyjskich mediów były to nieodebrane maszyny irackie (osiem bojowych 9.12B i dwa szkolno-bojowe 9.51). samoloty dostarczono w 2006 r. Ponad te maszyny lotnictwo Birmy używa 36 J-7M (chińskie kopie MiG-21). W 2009 r. Birma wyraziła zainteresowanie zakupem Malezyjskich MiG-29N.
Indie
Był to pierwszy eksportowy odbiorca samolotu MiG-29 lokalnie nazwanego Baaz (Jastrząb). Rozmowy na ten temat oraz wizyty przedstawicieli Indyjskich Sił Powietrznych miały miejsce jeszcze przed przyjęciem samolotu na wyposażenie Sił Powietrznych Związku Radzieckiego. Pierwsze 12 sztuk MiG-29 (samoloty bojowe 9.12B i szkolno-bojowe 9.51) dotarło do Indii w grudniu 1986 roku, reszta w 1997 roku. Dokładna wielkość pierwszego zamówienia nie jest znana, źródła podają liczby od 44 do ponad 50 sztuk. W MiG-29 wyposażone zostały 47. eskadra Black Archers z bazy w Pune (1986 roku), oraz 28. eskadra First Supersonics (w 1987 roku) również z bazy w Pune (w 1997 roku eskadra została przeniesiona do Adampur). Druga dostawa 20 samolotów (najprawdopodobniej w standardzie 9.13) miała miejsce w 1889 roku i pozwoliła na wyposażenie 223. eskadry Tridents z bazy Adampur. Trzecia dostawa miała miejsce w latach 1994-95, jej przedmiotem było 10 samolotów (8 MiG-29 9.13 oraz 2 MiG-29UB 9.51) które miały zastąpić maszyny utracone w katastrofach. W 2008 roku Indyjskie Siły Powietrzne podpisały warty 900 milionów dolarów (ok 13,5 mln $ za maszynę – 2008) kontrakt na kompleksową modernizację 67 pozostających w służbie MiGów-29 do standardu odpowiadającego SMT. Sześć maszyn zostanie zmodyfikowanych w Rosji, podczas gdy pozostałe w Indiach, w zakładach HAL. Samoloty będą nosić oznaczenie MiG-29UPG, modernizacja obejmie nowy radar N010ME Żuk-ME, siniki RD-33 III serii produkcyjnej (bezdymne, wyposażone w FADEC), nowe wyposażenie awioniki ma zawierać duża ilość lokalnych rozwiązań indyjskich, opracowanych dla Su-30MKI oraz MiG-21bison i będzie w dużym stopniu zunifikowane z pokładowymi MiG-29K.
oznaczenie | wersja | n/s | n/b | Uwagi |
MiG-29 | 9.12B | KB702 | 47 sq | |
MiG-29 | 9.12B | KB703 | 47 sq | |
MiG-29 | 9.12B | KB707 | 47 sq | |
MiG-29 | 9.12B | KB708 | 28 sq | |
MiG-29 | 9.12B | KB711 | 28 sq, ex 47 sq | |
MiG-29 | 9.12B | KB712 | ||
MiG-29 | 9.12B | KB713 | ex 28 sq | |
MiG-29 | 9.12B | KB715 | 28 sq | |
MiG-29 | 9.12B | KB716 | ||
MiG-29 | 9.12B | KB717 | 28 sq | |
MiG-29 | 9.12B | KB718 | 28 sq | |
MiG-29 | 9.12B | KB719 | 28 sq | |
MiG-29 | 9.12B | KB720 | 28 sq | |
MiG-29 | 9.12B | KB721 | ||
MiG-29 | 9.12B | KB722 | 28 sq | |
MiG-29 | 9.12B | KB724 | 28 sq | |
MiG-29 | 9.12B | KB726 | 28 sq | |
MiG-29 | 9.12B | KB728 | 28 sq | |
MiG-29 | 9.12B | KB732 | ||
MiG-29 | 9.12B | KB735 | 47 sq | |
MiG-29 | 9.12B | KB736 | 28 sq | |
MiG-29 | 9.12B | KB737 | 28 sq | |
MiG-29 | 9.12B | KB738 | rozbity 21.01.97, 28 sq | |
MiG-29 | 9.12B | KB739 | 223 sq | |
MiG-29 | 9.12B | 3109 | KB742 | 28 sq, ex 47 sq |
MiG-29 | 9.12B | KB744 | ||
MiG-29UB | 9.51 | KB903 | 28 sq | |
MiG-29 | 9.13 | KB3102 | 28 sq | |
MiG-29 | 9.13 | KB3107 | 223 sq | |
MiG-29 | 9.13 | KB3108 | 28 sq | |
MiG-29 | 9.13 | KB3109 | 28 sq | |
MiG-29 | 9.13 | KB3110 | 28 sq | |
MiG-29 | 9.13 | KB3111 | 28 sq | |
MiG-29 | 9.13 | KB3113 | 223 sq | |
MiG-29 | 9.13 | KB3114 | 223 sq | |
MiG-29 | 9.13 | KB3117 | ||
MiG-29 | 9.13 | KB3118 | 47 sq | |
MiG-29 | 9.13 | KB3120 | 28 sq | |
MiG-29 | 9.13 | KB3122 | 28 sq | |
MiG-29 | 9.13 | KB3123 | 28 sq | |
MiG-29 | 9.13 | KB3125 | 28 sq, ex 223 sq | |
MiG-29 | 9.13 | KB3126 | 223 sq | |
MiG-29 | 9.13 | KB3298 | ||
MiG-29 | 9.13 | KB3299 | rozbity 28.09.06 |
Indie – Marynarka Wojenna
W 2004 r. Marynarka Wojenna Indii podpisała kontrakt na przebudowę krążownika lotniczego Admirał Gorszkow (w służbie indyjskiej będzie nosił nazwę Vikramaditya), oraz komponent lotniczy złożony z 16 myśliwców pokładowych MiG-29K (12 jednomiejscowych MiG-29K 9.41 oraz 4 dwumiejscowych MiG-29KUB 9.47), wraz z opcją na dalszych 30 samolotów. W 2008 roku rozszerzono zamówienie o kolejne 29 maszyn z opcji zapisanej w pierwotnej umowie.
oznaczenie | wersja | n/s | n/b | Uwagi |
MiG-29K | 9.41 | 801 | 303 sq, odebrany 19.02.10 | |
MiG-29K | 9.41 | 802 | 303 sq, odebrany 19.02.10 | |
MiG-29K | 9.41 | 804 | 303 sq, odebrany 19.02.10 |
Irak
Kontrakt na dostawę 48 samolotów MiG-29 podpisano w 1987 roku, w tym samym roku dotarło pierwsze 18 maszyn, w sumie odebrano 41 samolotów. Podczas I Wojny w Zatoce, w toku walk powietrznych utracono 5 MiG-29, a kolejne 4 sztuki „schroniło się” w sąsiednim Iranie (i już nie powróciło). W okresie poprzedzającym wybuch II wojny w Zatoce Irak posiadał na uzbrojeniu około 10 samolotów typu MiG-29. Aktualnie samolot ten nie jest na wyposażeniu nowej armii irackiej.
Iran
Jesienią 1990 r. Iran otrzymał 18 samolotów bojowych i 6 szkolno-bojowych zamówionych u producenta. Kolejne samoloty tego typu przybyły do tego kraju dość nieoczekiwanie, były to 4 sztuki uciekające z Iraku w wyniku I Wojny w Zatoce Perskiej. W międzyczasie utracono 2 samoloty, a pozostałe 26 sztuk stanowi wyposażenie dwóch eskadr: 11. z Teheranu i 23. z Tabziz.
Jemen
W połowie lat 90 Jemen wypożyczył 12 samolotów od Mołdawii, po czym od kupił 6, a pozostałe zwrócił. W latach 2004-06 kraj ten otrzymał 16 zmodernizowanych maszyn bojowych MiG-29SMT 9.18 oraz 4 maszyny szkolno-bojowe wersji 9.53. Część z nich to zmodernizowane maszyny wcześniej służące w siłach powietrznych Jemenu (6 sztuk zakupionych w Mołdawii), a reszta to nowa dostawa.
Korea Północna
W końcu lat 80-tych kraj ten podpisał umowę na dostawę 25 samolotów, pierwsze 12 z nich dotarło na przełomie maja i czerwca 1988 roku. Obecnie niektóre źródła podają, że Korea posiada ok 40 samolotów, dodatkowe maszyny zapewne zostały dokupione w którymś z państw byłego ZSRR.
Malezja
W połowie lat 90tych (kontrakt podpisano 7 czerwca 1994 roku) Malezja podjęła decyzję o zamówieniu samolotów ze wschodu jako tańszej i równie dobrej alternatywy dla maszyn zachodnich (później decyzja była ostro krytykowana). Zamówiono 18 maszyn bojowych (prawdopodobnie 9.12D) dwie szkolno-bojowe (9.51) oraz dwa nieloty przeznaczone do szkolenia obsługi naziemnej. Samoloty zostały dostarczone w kwietniu 1995 roku z oryginalnym wyposażeniem, a dopiero po pewnym czasie zmodernizowane według wymagań malezyjskich (mi. sonda do tankowania w powietrzu). Maszyny bojowe zostały oznaczone MiG-29N, szkolno-bojowe MiG-29NUB. Koszt samolotów to 380 milionów dolarów (ok 19 mln $ za samolot), późniejsze odernizacje, obsługa i szkolenie podniosły koszt całego programu ok1,6 miliarda $. Do tej pory utracono dwie maszyny bojowe w katastrofach w 1998 i 2004 roku. Samoloty zostały wycofane z użycia w 2007 r. – w momencie rozpoczęcia dostaw i eksploatacji Su-30MKM, pojawiły się potwierdzone informacje o chęci odsprzedania maszyn (zainteresowanie wyraziła Birma).
oznaczenie | wersja | n/s | n/b | Uwagi |
MiG-29NUB | 9.51 | M43-01 | ||
MiG-29NUB | 9.51 | M43-02 | ||
MiG-29N | 9.12SD | 2960536587 | M43-03 | |
MiG-29N | 9.12SD | 2960536590/5215 | M43-04 | |
MiG-29N | 9.12SD | 2960536591/5301 | M43-05 | |
MiG-29N | 9.12SD | 2960536592/5302 | M43-06 | |
MiG-29N | 9.12SD | 2960536593/5303 | M43-07 | rozbity w 2004 |
MiG-29N | 9.12SD | M43-08 | ||
MiG-29N | 9.12SD | 2960536596 | M43-09 | |
MiG-29N | 9.12SD | 2960536598/5305 | M43-10 | |
MiG-29N | 9.12SD | 2960536599 | M43-11 | |
MiG-29N | 9.12SD | 2960538310 | M43-12 | |
MiG-29N | 9.12SD | 2960538311 | M43-13 | |
MiG-29N | 9.12SD | 2960538312/5310 | M43-14 | |
MiG-29N | 9.12SD | 2960538313 | M43-15 | |
MiG-29N | 9.12SD | 2960538314 | M43-16 | |
MiG-29N | 9.12SD | 296053831? | M43-17 | rozbity w 1998 |
MiG-29N | 9.12SD | 2960538317 | M43-18 |
Sri Lanka
22 Września 2008 r. miały miejsce dostawy samolotów nieznanej (prawdopodobnie starszej, zmodernizowanej) wersji do Sri lanki. Ministerstwo obrony Sri Lanki podało że zakupione samoloty kosztowały 75 mln USD (pięć samolotów). Samoloty uzupełnią 6 otrzymanych na początku 2008r. chińskich J-7G (określanych również jako F-7G) będących pochodną MiG-21 – przekazanych Sri Lance przez Chiny na korzystnych warunkach (część za darmo, część po zaniżonej cenie).
Syria
W kwietniu 1987 r. syryjski MON złożył zamówienie na aż 150 samolotów MiG-29, pierwsze 16 maszyn dotarło do Damaszku już w lipcu tego samego roku. W 1988 roku powstał pierwszy z łącznie trzech dywizjonów wyposażonych w ten typ samolotów. Łącznie do Syrii dotarło około 40 tych samolotów. W styczniu 2007 r. kraj ten zamówił modernizację swoich ok 20 maszyn do standardu SMT (pozostałe maszyny prawdopodobnie zostały wycofane z użycia).
Afryka
Algieria
W latach 1997-2002 kraj ten pozyskał 23 samoloty bojowe wersji 9.13 oraz 8 szkolno-bojowych MiG-29UB z Białorusi (16 samolotów dostarczono w 1999 roku, 11 w 2000, 2 w 2001 i 2 w 2002). Samoloty te zostały wymienione za ok 120 MiG-21 które Białoruś miała nadzieję sprzedać do państw Afrykańskich. Niepotwierdzone informacje mówią o odsprzedaży części najstarszych maszyn do Birmy. W 2002 roku zakupiono 5 kolejnych samolotów, tym razem na Ukrainie. W lutym 2006 r. (prezydent Putin podpisał go osobiście podczas krótkiej wizyty w Algierii 10 Marca 2007 r.) podpisany został kontrakt na mocy którego kraj ten otrzyma 28 samolotów bojowych MiG-29SMT wersji 9.19 i 6 samolotów zmodernizowanych szkolno-bojowych MiG-29UB wersji 9.53 (kontrakt obejmował również dostawy 28 wielozadaniowych Su-30MKA, 16 samolotów szkolenia zaawansowanego Jak-130 oraz inne – łączna wartość kontraktu 3,5 mld $). Starsze MiG-29 miały być przekazana Rosjanom jako część finansowania nowego kontraktu (ich wartość oszacowano na 300 mln $). Dostawa pierwszych zmodernizowanych maszyn miała miejsce w grudniu 2006 r. Do Maja 2007 Algieria odebrała 15 samolotów po czym wstrzymała płatności i odbiór kolejnych maszyn, a samoloty odebrane zostały zmagazynowane. W Maju 2008 r. Algieria oficjalnie wystąpiła do Rosji przyjęcie dostarczonych samolotów, oraz zamianę zamówionych MiG-29SMT (odebranych i nieodebranych) na 14-16 Su-30MKA. Warte 2,5 miliarda $ 28 dwumiejscowych myśliwców wielozadaniowych Su-30MKA (niecałe 90 mln $ za samolot) dostarczone mają być do 2010 roku. Dostawy dodatkowych 14-16 Su-30 wymienionych za MiG-29 miały by rozpocząć się w 2011 r. Tym sposobem Algieria nie jest już użytkownikiem MiG-29.
Erytrea
Prawdopodobnie w drugiej połowie lat 90-tych do Erytrei dotarło 10 MiG-29 zakupionych w Mołdawii. W 1998 roku dostarczono z Rosji 5 samolotów bojowych wersji 9.12 i 1 szkolno-bojowy wersji 9.51. Podczas walk z lotnictwem Etiopii w 1999 roku utracono dwa samoloty. W 2001 roku Rosja dostarczyła dwa kolejne MiG-29 (9.12), a w 2005 r. dostarczono dwa zmodernizowane myśliwce bojowe MiG-29SMT wersji 9.18.
Sudan
W 2004 roku Rosja zrealizowała kontrakt na dostawę 10 samolotów bojowych 9.13SE i dwu szkolno-bojowych 9.51.
Ameryki
Kuba
W 1990 roku do kraju tego dostarczono 12 samolotów bojowych wersji 9.12? i 2 szkolno-bojowe wersji 9.51. Maszyny były używane w 231 eskadrze 23 pułku z San Julian.
Peru
Kraj ten w latach 90 odkupił partię używanych maszyn od Białorusi – było to 16 maszyn bojowych (wersji 9.13) oraz 2 szkolono-bojowe (9.51) – utracono z tego dwie maszyny bojowe. W latach dwutysięcznych podjęto decyzję o remoncie maszyn w Rosji oraz uzupełnieniu ich trzema kolejnymi maszynami bojowymi wyposażonymi według standardu MiG-29SE (9.13SE) – mi. możliwość stosowania pocisków z aktywną głowicą radiolokacyjną R-77.
oznaczenie | wersja | n/s | n/b | Uwagi |
MiG-29 | 9.13 | 2960715535 | 030 | |
MiG-29 | 9.13 | 2960715161 | 031 | |
MiG-29 | 9.13 | 032 | ||
MiG-29 | 9.13 | 033 | ||
MiG-29 | 9.13 | 2960717479 | 034 | |
MiG-29 | 9.13 | 2960717952? | 035 | |
MiG-29 | 9.13 | 036 | ||
MiG-29 | 9.13 | 2960717949 | 037 | |
MiG-29 | 9.13 | 038 | ||
MiG-29 | 9.13 | 2960718709 | 039 | |
MiG-29 | 9.13 | 040 | ||
MiG-29 | 9.13 | 2960718104 | 041 | |
MiG-29 | 9.13 | 2960717900 | 042 | |
MiG-29 | 9.13 | 2960717913? | 043 | |
MiG-29 | 9.13 | 044 | ||
MiG-29 | 9.13 | 2960717944 | 045 | |
MiG-29UB | 9.51 | N50903012547 | 046 | |
MiG-29UB | 9.51 | N50903027002 | 047 | |
MiG-29SE | 9.13SE | 2960731690 | 048 | |
MiG-29SE | 9.13SE | 2960731693/5626 | 049 | |
MiG-29SE | 9.13SE | 2960731694 | 055 |
Stany Zjednoczone Ameryki
Kraj ten w 1997 roku odkupił 21 samolotów MiG-29 od Mołdawii, aby uniknąć sprzedaży samolotów do państw nieprzyjaznych USA takich jak Iran czy Syria. Samoloty zostały przebadane przez National Air Intelligence Center. Jedną z maszyn można obejrzeć w National Museum of the United States Air Force we Wright-Patterson, Ohio.
Autor: Paweł K. Malicki.
Literówka ” Nimiecka Republika Demokratyczna”