Średni śmigłowiec produkcji polskiej, zaprojektowany i produkowany od 1987 roku w zakładach WSK PZL Świdnik. Masa własna śmigłowca to 3900 kg, startowa 6400 kg. Śmigłowiec używany jest do zadań transportowo-łącznikowych, poszukiwawczo-ratowniczych (także na morzu), wsparcia bojowego, rozpoznania oraz walki radio-elektronicznej. Śmigłowiec może zabrać 10 w pełni wyposażonych żołnierzy. Uzbrojony wariant W-3W wyposażony jest w dwulufową armatę automatyczna kalibru 23mm oraz 4 punkty podwieszeń na których przenosić można zasobniki niekierowanych pocisków rakietowych różnego typu, zasobniki służące do minowania narzutowego oraz inne. Obecnie 65 śmigłowców odebranych w latach 1987-2008 używanych jest przez wszystkie trzy rodzaje sił zbrojnych: Wojska Lądowe, Siły Powietrzne i Marynarkę Wojenną, ponadto śmigłowce W-3 Sokół używane są również przez lotnictwo Policji i Straży Granicznej. Pomiędzy 2003 a 2008 rokiem śmigłowce W-3W Wojsk Lądowych używane były przez Polski Kontyngent Wojskowy w Iraku. Według planów śmigłowce W-3 mają pozostać na uzbrojeniu do 2026 r.
27.06.16
Typ | Nr seryjny | Nr boczny | Jednostka | Wyprod. | Dostar. | Rem. Gł. | Wycof. | Uwagi |
W-3RR Procjon | 300203 | 0203 | WL, 7 dlot | ??.??.87 | ??.??.97 | SIGINT Procjon-2 | ||
W-3T Sokół (SAR) | 310209 | 0209 | MW, 43 BLM | ??.??.89 | ??.07.89 | 27.06.16 | 10) | |
W-3T Sokół (SAR) | 310304 | 0304 | MW, 43 BLM | ??.??.89 | ??.08.89 | 27.06.16 | ||
W-3RL Sokół | 310415 | 0415 | SP, GPR | ??.??.93 | 07.07.93 | SAR, wcześniej W-3T | ||
W-3RL Sokół | 310417 | 0417 | SP, GPR | ??.??.93 | 07.07.93 | SAR, wcześniej W-3T | ||
W-3RL Sokół | 360418 | 0418 | SP, GPR | ??.??.93 | 07.07.93 | SAR, wcześniej W-3T, W-3R | ||
W-3RL Sokół | 360419 | 0419 | SP, GPR | ??.??.93 | 07.07.93 | SAR, wcześniej W-3T, W-3R | ||
W-3RL Sokół | 310501 | 0501 | SP, GPR | ??.??.93 | 07.07.93 | SAR, wcześniej W-3T | ||
W-3RL Sokół | 310502 | 0502 | SP, GPR | ??.??.93 | 07.07.93 | SAR, wcześniej W-3T | ||
W-3P Sokół | 310504 | 0504 | SP, 1 BLTr | ??.05.93 | ??.07.93 | VIP 8) | ||
W-3RM Anakonda | 390505 | 0505 | MW, 43 BLM | ??.??.92 | 16.07.92 | ??.??.16 | SAR | |
W-3RM Anakonda | 390506 | 0506 | MW, 43 BLM | ??.??.92 | 16.07.92 | ??.??.15 | SAR | |
W-3RM Anakonda | 390511 | 0511 | MW, 43 BLM | ??.??.93 | 14.04.93 | SAR | ||
W-3RM Anakonda | 390512 | 0512 | BLMW | ??.??.93 | 14.04.93 | 12.03.97 | 1) nad Bałtykiem | |
W-3RM Anakonda | 390513 | 0513 | MW, 43 BLM | ??.??.96 | 17.10.96 | SAR „Pszczółka” | ||
W-3T Sokół | 310516 | 0516 | SP, 33 BLTr | ??.??.94 | 12.05.94 | |||
W-3T Sokół | 310517 | 0517 | SP, 33 BLTr | ??.??.94 | 12.05.94 | |||
W-3T Sokół | 310518 | 0518 | SP, 33 BLTr | ??.??.94 | 12.05.94 | |||
W-3WA SAR Sokół | 310519 | 0519 | SP, GPR | ??.??.94 | 12.05.94 | SAR wcześniej W-3W | ||
W-3T Sokół | 310520 | 0520 | SP, 33 BLTr | ??.??.94 | 12.05.94 | |||
W-3PL Głuszec | 360601 | 0601 | WL, 7 dlot | ??.??.94 | 02.09.94 | ??.??.15 | 4b) wcześniej W-3W | |
W-3W Sokół | 360602 | 0602 | WL, 7 dlot | ??.??.94 | 02.09.94 | |||
W-3W Sokół | 360603 | 0603 | WL, 7 dlot | ??.??.94 | 02.09.94 | |||
W-3W Sokół | 360604 | 0604 | WL, 7 dlot | ??.??.94 | 02.09.94 | incydent 12.08.10 | ||
W-3W Sokół | 360605 | 0605 | WL, 7 dlot | ??.??.94 | 02.09.94 | |||
W-3PL Głuszec | 360606 | 0606 | WL, 7 dlot | ??.??.94 | 02.09.94 | ??.??.15 | 4b) wcześniej W-3W | |
W-3W Sokół | 360607 | 0607 | WL, 7 dlot | ??.??.94 | 20.12.94 | 10.08.96 | 1), obecnie eksponat WSOSP | |
W-3W Sokół | 360608 | 0608 | WL, 7 dlot | ??.??.94 | 20.12.94 | |||
W-3PL Głuszec | 360609 | 0609 | WL, 7 dlot | ??.??.94 | 20.12.94 | ??.??.15 | 4b) wcześniej W-3W | |
W-3W Sokół | 360610 | 0610 | WL, 7 dlot | ??.??.94 | 20.12.94 | |||
W-3W Sokół | 360611 | 0611 | WL, 7 dlot | ??.??.95 | 30.06.95 | |||
W-3WA Sokół | 360612 | 0612 | WL, 7 dlot | ??.??.95 | 30.06.95 | 2) od 2004, 7) 09.07-08.08, wcześniej W-3W | ||
W-3AE Sokół | 360613 | 0613 | WL, PJEM | ??.??.95 | 30.06.95 | MEDEVAC 2), 5) 12.09, 7) 09.07-08.08, wcześniej W-3W i W-3WA | ||
W-3W Sokół | 360614 | 0614 | WL, 7 dlot | ??.??.95 | 03.08.95 | posiada przyrządy dla 2 pilota | ||
W-3PL Głuszec | 360615 | 0615 | WL, 7 dlot | ??.??.95 | 03.08.95 | 4b) wcześniej W-3W | ||
W-3W Sokół | 360616 | 0616 | WL, 7 dlot | ??.??.95 | 03.08.95 | posiada przyrządy dla 2 pilota | ||
W-3W Sokół | 360617 | 0617 | WL, 7 dlot | ??.??.95 | 03.08.95 | posiada przyrządy dla 2 pilota | ||
W-3WA Sokół | 360618 | 0618 | SP, 1 BLTr | ??.??.96 | ??.??.96 | VIP 3, 8) pierwszy W-3WA | ||
W-3WA Sokół | 360619 | 0619 | SP, 1 BLTr | ??.??.96 | ??.??.96 | VIP 3, 8) | ||
W-3WA Sokół | 360620 | 0620 | SP, 33 BLTr | ??.??.96 | ??.??.96 | 3) | ||
W-3WA SAR Sokół | 360701 | 0701 | SP, GPR | ??.??.96 | ??.??.96 | SAR 3) | ||
W-3WA Sokół | 360702 | 0702 | SP, 33 BLTr | ??.??.96 | ??.??.96 | 3) | ||
W-3A RR Procjon | 360720 | 0720 | WL, 7 dlot | ??.??.98 | ??.??.?? | SIGINT Procjon-3/1 | ||
W-3WA Sokół | 360806 | 0806 | WL, 7 dlot | ??.??.97 | 24.09.97 | |||
W-3WA Sokół | 360807 | 0807 | WL, 7 dlot | ??.??.97 | 24.09.97 | |||
W-3WA Sokół | 360808 | 0808 | WL, 7 dlot | ??.??.97 | 24.09.97 | |||
W-3WA Sokół | 360809 | 0809 | WL, 7 dlot | ??.??.97 | 24.09.97 | krzyż na drzwiach | ||
W-3WA Sokół | 360810 | 0810 | WL, 7 dlot | ??.??.97 | 28.10.97 | |||
W-3PL CSAR Głuszec | 360811 | 0811 | WL. 56 BLot | ??.??.97 | 24.09.97 | CSAR 4a) wcześniej W-3WA | ||
W-3WARM Anakonda | 360813 | 0813 | MW, 43 BLM | ??.??.98 | 21.05.98 | SAR „Kaśka” | ||
W-3WARM Anakonda | 360815 | 0815 | MW, 43 BLM | ??.??.99 | 15.03.99 | SAR „Małolata” | ||
W-3A PSOT | 360816 | 0816 | WL, 7 dlot | ??.11.98 | ??.06.01 | obserwacyjny od 2006, wcześniej W-3A PPD-2 Gipsówka | ||
W-3WA Sokół | 360817 | 0817 | WL, 7 dlot | ??.??.98 | 30.09.98 | |||
W-3WA Sokół | 360818 | 0818 | WL, 7 dlot | ??.??.98 | 30.09.98 | |||
W-3PL CSAR Głuszec | 360819 | 0819 | WL. 56 BLot | ??.??.98 | 30.09.98 | CSAR 4a) wcześniej W-3WA | ||
W-3PL CSAR Głuszec | 360820 | 0820 | WL. 56 BLot | ??.??.98 | 30.09.98 | CSAR 4a) wcześniej W-3WA, prezentowany w Chile | ||
W-3PL CSAR Głuszec | 360901 | 0901 | WL. 56 BLot | ??.??.99 | 31.08.99 | CSAR 4a) wcześniej W-3WA, prototyp Głuszca | ||
W-3WA Sokół | 360902 | 0902 | WL, 7 dlot | ??.??.99 | 31.08.99 | 15.12.04 | 6) 06.03, 1) w Iraku, niedal. Karbali | |
W-3WA Sokół | 360903 | 0903 | WL, 7 dlot | ??.??.00 | 11.05.00 | 6) 06.03-12.05 | ||
W-3WA Sokół | 360904 | 0904 | WL, 7 dlot | ??.??.00 | 11.05.00 | 6) 06.03-12.05 | ||
W-3WA Sokół | 360905 | 0905 | WL, 7 dlot | ??.??.00 | 11.05.00 | |||
W-3WARM Anakonda | 360906 | 0906 | MW, 43 BLM | ??.??.02 | 18.01.02 | SAR „Siłacz” | ||
W-3WA RR Procjon | 360907 | 0907 | WL, 7 dlot | ??.??.05 | 05/06.07 | SIGINT Procjon-3/2 | ||
W-3WA Sokół | 360909 | 0909 | WL, 7 dlot | ??.??.00 | 30.11.00 | 6) 06.03-12.05, 7) 09.07-??.08 | ||
W-3WA Sokół | 360910 | 0910 | WL, 7 dlot | ??.??.00 | 30.11.00 | 6) 06.03-12.05, 7) 09.07-??.08 | ||
W-3AE Sokół | 360911 | 0911 | WL, PJEM | ??.??.00 | 30.11.00 | MEDEVAC 5) 2008, 6) 06.03-12.05, wcześniej W-3WA | ||
W-3WA VIP Sokół | 360915 | 0915 | SP, 1 BLTr | ??.??.08 | ??.11.08 | VIP 9) | ||
W-3WA VIP Sokół | 360916 | 0916 | SP, 1 BLTr | ??.??.09 | ??.??.09 | VIP 9) | ||
W-3WA VIP Sokół | 1014 | SP, 1 BLTr | 29.01.13? | 08.02.13 | VIP 9) | |||
W-3WA VIP Sokół | 1015 | SP, 1 BLTr | ??.??.13 | 29.05.13 | VIP 9) | |||
W-3WA VIP Sokół | 1016 | SP, 1 BLTr | ??.??.13 | 02.08.13 | VIP 9) | |||
W-3WA VIP Sokół | 1017 | SP, 1 BLTr | ??.??.13 | 19.11.13 | VIP 9) | |||
W-3WA VIP Sokół | 1018 | SP, 1 BLTr | ??.??.13 | 23.12.13 | VIP 9) |
- 1) Śmigłowiec rozbity
- 2) W-3W zmodernizowany do standardu W-3WA 9 serii produkcyjnej (0612, 0613)
- 3) W-3WA Sił Powietrznych (0618, 0619, 0620, 0701, 0702) zostały rozbrojone
- 4a) W-3WA Sokół zmodernizowane do standardu W-3PL Głuszec (I partia – 0811, 0819, 0820 i 0901)
- 4b) W-3WA Sokół zmodernizowane do standardu W-3PL Głuszec (II partia – 0601, 0606, 0609 i ??)
- 5) W-3WA wyposażony jako śmigłowiec ewakuacji medycznej W-3AE (Aero Ewakuacja) – karetka ranimacyjna
- 6) Pierwsza tura Sokoła w Iraku (2003 – 2006) – wysłano 6 maszyn 9 serii produkcyjnej
- 7) Druga tura Sokoła w Iraku (od Września 2007 do 2008) – wysłano 4 maszyny w standardzie 9 serii produkcyjnej
- 8) wariant pasażerski bez certyfikatu VIP
- 9) wariant pasażerski z certyfikatem do przewozu VIP
- 10) W-3T Marynarki Wojennej zmodernizowany do wersji ratowniczej, jak Anakonda ale bez pływaków – by zapewnić minimum zdolności po wycofaniu Mi-14
915 i 916 maja nr seryjne 360915 360916 i to wersja W-3A
203 ma teraz nr boczny 0203
W-3AE (Aero Ewakuacja) – podobny do RL – kompletna bzdura – podobny jest tylko kolor, to całkiem inne smigłowce- RL blizej ma do Anakondy tylko bez pływaków. Medyk AE to karetka reanimacyjna z pelnym wyposazeniem.
29 stycznia 2013 zakończono testy pierwszego śmigłowca W-3WA VIP dla SP. Numer boczny 1014.
https://www.infolotnicze.pl/2013/01/29/pierwszy-w-3wa-sokol-vip-dla-sil-powietrznych/
361014
Masz może listę sprzedanych za granicę?
W tym tych które uległy katastrofom.
Co do „Anakond” i modernizacji:
0513 – została zwrócona Petrobalticowi i sprzedana na Ukrainę
0505 0506 0511 – zmodernizowane i oznaczone teraz W-3WARM
0209 0304 – zmodernizowane i oznaczone teraz W-3WA TSAR (brak pływaków, T zostało w spadku po wersji transportowej)
0606 – spłonął we Włoszech po awaryjnym lądowaniu
Podziękować
Co z Sokołem 0317? Brał udział w Air Show na Ławicy w ’91 roku.