Średni, czterosilnikowy samolot transportowy produkcji amerykańskiej. Samolot wersji E wszedł do służby w 1962 roku, ciągle poddawany remontom i modernizacjom służy w siłach powietrznych wielu krajów. Masa własna samolotu to 38 000 kg, maksymalna masa startowa 70 300 kg. Samolot może zabrać do 94 żołnierzy, do 64 spadochroniarzy lub do 74 rannych na noszach, ponadto duże wymiary przedziału ładunkowego oraz obecność rampy załadunkowej pozwalają na zabranie dwu lub trzech lekkich samochodów terenowych lub jednej ciężarówki lub pojazdu opancerzonego. Obecnie Siły Powietrzne są w trakcie dostaw docelowo 5 egzemplarzy wyremontowanych i zmodernizowanych samolotów C-130E które wchodzą na wyposażenie 33. Bazy Lotnictwa Transportowego z Powidza. Pierwszy samolot dostarczony został 24 marca 2009 roku. W związku z opóźnieniami dostaw kolejnych, rozwiązaniem przejściowym są samoloty wypożyczone od US Air Force. Samoloty mają odciążyć mniejsze samoloty C-295M w zadaniach zaopatrywania Polskich Kontyngentów Wojskowych.
Typ | Nr seryjny | Nr boczny | Jednostka | Wypr. | Dost. | Rem. Gł. | Wyc. | Uwagi |
C-130E | 382-4428 / 70-1273 | 1501 | 33 BLTr | 24.03.09 | ||||
C-130E | 382-4414 / 70-1262 | 1502 | 33 BLTr | 26.04.10 | „Lucky 13” | |||
C-130E | 382-4426 / 70-1272 | 1503 | 33 BLTr | 16.11.10 | ||||
C-130E | 382-4415 / 70-1263 | 1504 | 33 BLTr | 16.09.11 | ||||
C-130E | 382-4435 / 70-1276 | 1505 | 33 BLTr | 23.07.12 | „Grunt Truck” | |||
C-130E | 382-4527 / 72-1299 | 1506 | 33 BLTr | 20.11.09 | 1), 2) ostatni wyprodukowany C-130E | |||
C-130E | 382-3820 / 62-1856 | 1507 | 33 BLTr | 29.09.10 | 1), po wyczerpaniu resursu samolot pozostał w Powidzu jako pomoc do szkolenia. | |||
C-130E | 382-3755 / 60-1801 | 1508 | 33 BLTr | 19.05.11 | 1) zwrócony USA | |||
C-130H2 | 382-5073 / 85-0035 | 1509? | WZL-2 | 15.07.22 | 309th AMRG, dostarczony prosto na remont w WZL-2 | |||
C-130H2 | 382-5074 / 85-0036 | 1510? | WZL-2 | 17.10.22 | 309th AMRG, dostarczony prosto na remont w WZL-2 | |||
C-130H | 382-5293 / 91-9141 | 1511 | 33 BLTr | 12.12.23 | 357th AS, dostarczony sprawny z amerykańskiej jednostki | |||
C-130H | ||||||||
C-130H |
1) samolot wypożyczony od USA
2) samolot utracony w wypadku
Śłużba w US Air Force
Typ | Nr seryjny | Nr USAF | Nr w Polsce | Historia |
C-130E Hercules | 382-3755 | 62-1801 | 1508 | 18th TCS, 516th TCW, c1967, 115th TAS, California ANG, 1976-81 |
C-130E Hercules | 382-3820 | 62-1856 | 1507 | 464th TAW, 1969-70; 158th TAS, Georgia ANG, 1975-81 |
C-130E Hercules | 382-4414 | 70-1262 | 1502 | 777th TAS, 464th TAW, 1971-73; 317th TAW, 1975-82 |
C-130E Hercules | 382-4415 | 70-1263 | 1505 | 777th TAS, 464th TAW, 1971-73; 317th TAW, 1975-82 |
C-130E Hercules | 382-4426 | 70-1272 | 1503 | 464th TAW, 1971073; 317th TAW (U-Tapao RTAFB, Thailand 1973), 1973-82; damaged when udercarriage door detached in flight, 2-80, but repaired |
C-130E Hercules | 382-4428 | 70-1273 | 1501 | 464th TAW, 1971-73; 317th TAW, 1976-82 |
C-130E Hercules | 382-4435 | 70-1276 | 1504 | 777th TAS, 464th TAW, 1971-73; 317 TAW, 1975-82 |
C-130E Hercules | 382-4527 | 72-1299 | 1506 | 314th TAW, 1974-76; 345th TAS, 1976-81. |
W artykule w „Przeglądzie” ( http://wiadomosci.onet.pl/kiosk/kraj/lot-ku-smierci,3,3786247,kiosk-wiadomosc.html ) „wybitny polski konstruktor lotniczy i pilot” (jak określił go dziennikarz; zdaję się na jego ocenę, bo nie znam gościa) Edward Margański pozostawił otwartą sprawę katastrofy polskiego Herculesa w Afganistanie. Tzn. wie, że była (?), ale nic poza tym. To jak to w końcu jest? Pozdrawiam.
MON jak zwykle, nabrał wody w usta. O wydarzeniu wspominałem we wpisie z lutego tego roku: https://gdziewojsko.wordpress.com/2010/02/07/pilne-zakupy-monu/. O ile pamiętam oficjalne stanowisko wtedy brzmiało, że samolot musiał awaryjnie lądować w Mazar-e Sharif. Nieoficjalnie wiadomo że samolot manewrował z bardzo dużymi przeciążeniami (zdjęcia 4 do 8 które wstawiłem do tabelki) co doprowadziło do jego uszkodzenia w stopniu uniemożliwiającym naprawę (jak widać na zdjęciach poprute jest poszycie samolotu). Naprawdę był bardzo blisko kolejnej, tragicznej katastrofy. Dlaczego? Niewiadomo. Mogła to być awaria sprzętu, mógł być błąd pilota.
Dziękuję za odpowiedź.
Proszę bardzo :)
http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,9446825,Awaryjne_ladowanie_Herculesa_w_Afganistanie___nie.html
„Raport Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych jest już gotowy, ale nie został jeszcze ogłoszony, ponieważ nie są zakończone wszystkie procedury w tej sprawie. Z dotychczasowych ustaleń wynika jednak, że nie było błędu pilotów – powiedział ppłk Kupracz, pytany o przyczyny wypadku, w wyniku którego samolot został poważnie uszkodzony.”
Bardzo ciekawa relacja pilota naszego C-130 z ćwiczeń Red Flag:
http://lotniczapolska.pl/Dziennik-pilota-Herculesa,25319
http://lotniczapolska.pl/Dziennik-pilota-Herculesa-cz–2,25507
To jak to jest z tymi Helkuresami. Z tego co pamiętam, to mieliśmy dostać 6 sztuk, a według tej listy dostaliśmy tylko 5? Szóstego już nie będzie?