Lockheed C-130 Hercules w Wojsku Polskim

Średni, czterosilnikowy samolot transportowy produkcji amerykańskiej. Samolot wersji E wszedł do służby w 1962 roku, ciągle poddawany remontom i modernizacjom służy w siłach powietrznych wielu krajów. Masa własna samolotu to 38 000 kg, maksymalna masa startowa 70 300 kg. Samolot może zabrać do 94 żołnierzy, do 64 spadochroniarzy lub do 74 rannych na noszach, ponadto duże wymiary przedziału ładunkowego oraz obecność rampy załadunkowej pozwalają na zabranie dwu lub trzech lekkich samochodów terenowych lub jednej ciężarówki lub pojazdu opancerzonego. Obecnie Siły Powietrzne są w trakcie dostaw docelowo 5 egzemplarzy wyremontowanych i zmodernizowanych samolotów C-130E które wchodzą na wyposażenie 33. Bazy Lotnictwa Transportowego z Powidza. Pierwszy samolot dostarczony został 24 marca 2009 roku. W związku z opóźnieniami dostaw kolejnych, rozwiązaniem przejściowym są samoloty wypożyczone od US Air Force. Samoloty mają odciążyć mniejsze samoloty C-295M w zadaniach zaopatrywania Polskich Kontyngentów Wojskowych.

Typ Nr seryjnyNr bocznyJednostkaWypr.Dost.Rem. Gł.Wyc.Uwagi
C-130E382-4428 / 70-1273150133 BLTr24.03.09
C-130E382-4414 / 70-1262150233 BLTr26.04.10„Lucky 13”
C-130E382-4426 / 70-1272150333 BLTr16.11.10
C-130E382-4415 / 70-1263150433 BLTr16.09.11
C-130E382-4435 / 70-1276 150533 BLTr23.07.12„Grunt Truck”
C-130E382-4527 / 72-1299150633 BLTr20.11.091), 2) ostatni wyprodukowany C-130E
C-130E382-3820 / 62-1856150733 BLTr29.09.101), po wyczerpaniu resursu samolot pozostał w Powidzu jako pomoc do szkolenia.
C-130E382-3755 / 60-1801150833 BLTr19.05.111) zwrócony USA
C-130H2382-5073 / 85-00351509?WZL-215.07.22309th AMRG, dostarczony prosto na remont w WZL-2
C-130H2382-5074 / 85-00361510?WZL-217.10.22309th AMRG, dostarczony prosto na remont w WZL-2
C-130H382-5293 / 91-9141151133 BLTr12.12.23357th AS, dostarczony sprawny z amerykańskiej jednostki
C-130H
C-130H

1) samolot wypożyczony od USA
2) samolot utracony w wypadku

Śłużba w US Air Force

TypNr seryjnyNr USAFNr w PolsceHistoria
C-130E Hercules382-375562-1801150818th TCS, 516th TCW, c1967, 115th TAS, California ANG, 1976-81
C-130E Hercules382-382062-18561507464th TAW, 1969-70; 158th TAS, Georgia ANG, 1975-81
C-130E Hercules382-441470-12621502777th TAS, 464th TAW, 1971-73; 317th TAW, 1975-82
C-130E Hercules382-441570-12631505777th TAS, 464th TAW, 1971-73; 317th TAW, 1975-82
C-130E Hercules382-442670-12721503464th TAW, 1971073; 317th TAW (U-Tapao RTAFB, Thailand 1973), 1973-82; damaged when udercarriage door detached in flight, 2-80, but repaired
C-130E Hercules382-442870-12731501464th TAW, 1971-73; 317th TAW, 1976-82
C-130E Hercules382-443570-12761504777th TAS, 464th TAW, 1971-73; 317 TAW, 1975-82
C-130E Hercules382-452772-12991506314th TAW, 1974-76; 345th TAS, 1976-81.

7 comments

  1. MON jak zwykle, nabrał wody w usta. O wydarzeniu wspominałem we wpisie z lutego tego roku: https://gdziewojsko.wordpress.com/2010/02/07/pilne-zakupy-monu/. O ile pamiętam oficjalne stanowisko wtedy brzmiało, że samolot musiał awaryjnie lądować w Mazar-e Sharif. Nieoficjalnie wiadomo że samolot manewrował z bardzo dużymi przeciążeniami (zdjęcia 4 do 8 które wstawiłem do tabelki) co doprowadziło do jego uszkodzenia w stopniu uniemożliwiającym naprawę (jak widać na zdjęciach poprute jest poszycie samolotu). Naprawdę był bardzo blisko kolejnej, tragicznej katastrofy. Dlaczego? Niewiadomo. Mogła to być awaria sprzętu, mógł być błąd pilota.

      1. http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,9446825,Awaryjne_ladowanie_Herculesa_w_Afganistanie___nie.html

        „Raport Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych jest już gotowy, ale nie został jeszcze ogłoszony, ponieważ nie są zakończone wszystkie procedury w tej sprawie. Z dotychczasowych ustaleń wynika jednak, że nie było błędu pilotów – powiedział ppłk Kupracz, pytany o przyczyny wypadku, w wyniku którego samolot został poważnie uszkodzony.”

  2. To jak to jest z tymi Helkuresami. Z tego co pamiętam, to mieliśmy dostać 6 sztuk, a według tej listy dostaliśmy tylko 5? Szóstego już nie będzie?

Dodaj komentarz