Lockheed C-130 Hercules w Wojsku Polskim

Średni, czterosilnikowy samolot transportowy produkcji amerykańskiej. Samolot wersji E wszedł do służby w 1962 roku, ciągle poddawany remontom i modernizacjom służy w siłach powietrznych wielu krajów. Masa własna samolotu to 38 000 kg, maksymalna masa startowa 70 300 kg. Samolot może zabrać do 94 żołnierzy, do 64 spadochroniarzy lub do 74 rannych na noszach, ponadto duże wymiary przedziału ładunkowego oraz obecność rampy załadunkowej pozwalają na zabranie dwu lub trzech lekkich samochodów terenowych lub jednej ciężarówki lub pojazdu opancerzonego. Obecnie Siły Powietrzne są w trakcie dostaw docelowo 5 egzemplarzy wyremontowanych i zmodernizowanych samolotów C-130E które wchodzą na wyposażenie 33. Bazy Lotnictwa Transportowego z Powidza. Pierwszy samolot dostarczony został 24 marca 2009 roku. W związku z opóźnieniami dostaw kolejnych, rozwiązaniem przejściowym są samoloty wypożyczone od US Air Force. Samoloty mają odciążyć mniejsze samoloty C-295M w zadaniach zaopatrywania Polskich Kontyngentów Wojskowych.

Typ Nr seryjny Nr boczny Jednostka Wyprod. Dostar. Rem. Gł. Wycof. Uwagi
C-130E Hercules 382-4428
70-1273
1501 33 BLTr 24.03.09
C-130E Hercules 382-4414
70-1262
1502 33 BLTr 26.04.10 „Lucky 13″
C-130E Hercules 382-4426
70-1272
1503 33 BLTr 16.11.10
C-130E Hercules 382-4415
70-1263
1504 33 BLTr 16.09.11
C-130E Hercules 382-4435
70-1276
1505 33 BLTr 23.07.12 „Grunt Truck”
C-130E Hercules 382-4527
72-1299
1506 33 BLTr 20.11.09 05.02.10 1) zdjęcia: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 2) ostatni wyprodukowany C-130E
C-130E Hercules 382-3820
62-1856
1507 33 BLTr 29.09.10 ??.07.11 1), po wyczerpaniu resursu samolot pozostał w Powidzu jako pomoc do szkolenia
C-130E Hercules 60-1801 1508 33 BLTr 19.05.11 ??.10.12 1) zwrócony USA
1) samolot wypożyczony od USA
2) samolot utracony w wypadku

Śłużba w US Air Force

Typ Nr seryjny Nr USAF Nr w Polsce Historia
C-130E Hercules 382-3755 62-1801 1508 18th TCS, 516th TCW, c1967, 115th TAS, California ANG, 1976-81
C-130E Hercules 382-3820 62-1856 1507 464th TAW, 1969-70; 158th TAS, Georgia ANG, 1975-81
C-130E Hercules 382-4414 70-1262 1502 777th TAS, 464th TAW, 1971-73; 317th TAW, 1975-82
C-130E Hercules 382-4415 70-1263 1505 777th TAS, 464th TAW, 1971-73; 317th TAW, 1975-82
C-130E Hercules 382-4426 70-1272 1503 464th TAW, 1971073; 317th TAW (U-Tapao RTAFB, Thailand 1973), 1973-82; damaged when udercarriage door detached in flight, 2-80, but repaired
C-130E Hercules 382-4428 70-1273 1501 464th TAW, 1971-73; 317th TAW, 1976-82
C-130E Hercules 382-4435 70-1276 1504 777th TAS, 464th TAW, 1971-73; 317 TAW, 1975-82
C-130E Hercules 382-4527 72-1299 1506 314th TAW, 1974-76; 345th TAS, 1976-81.

6 comments

  1. MON jak zwykle, nabrał wody w usta. O wydarzeniu wspominałem we wpisie z lutego tego roku: http://gdziewojsko.wordpress.com/2010/02/07/pilne-zakupy-monu/. O ile pamiętam oficjalne stanowisko wtedy brzmiało, że samolot musiał awaryjnie lądować w Mazar-e Sharif. Nieoficjalnie wiadomo że samolot manewrował z bardzo dużymi przeciążeniami (zdjęcia 4 do 8 które wstawiłem do tabelki) co doprowadziło do jego uszkodzenia w stopniu uniemożliwiającym naprawę (jak widać na zdjęciach poprute jest poszycie samolotu). Naprawdę był bardzo blisko kolejnej, tragicznej katastrofy. Dlaczego? Niewiadomo. Mogła to być awaria sprzętu, mógł być błąd pilota.

      1. http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,9446825,Awaryjne_ladowanie_Herculesa_w_Afganistanie___nie.html

        „Raport Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych jest już gotowy, ale nie został jeszcze ogłoszony, ponieważ nie są zakończone wszystkie procedury w tej sprawie. Z dotychczasowych ustaleń wynika jednak, że nie było błędu pilotów – powiedział ppłk Kupracz, pytany o przyczyny wypadku, w wyniku którego samolot został poważnie uszkodzony.”

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s