Kaman SH-2 Seasprite w Wojsku Polskim

Wielozadaniowy morski śmigłowiec pokładowy, produkcji amerykańskiej. Śmigłowiec wszedł do produkcji seryjnej w 1962 roku. Przez wiele lat był rozwijany wykonując wiele różnych zadań. Produkowana od 1986 roku wersja SH-2G Super Seasprite stała się podstawowym wyposażeniem fregat rakietowych typu Oliver Hazard Perry, i razem z fregatami tego typu weszła w latach 2002-2003 do służby w polskiej Marynarce Wojennej. 4 śmigłowce przejęte od US Navy są to najnowsze maszyny tego typu wyprodukowane w latach 1992-93. Super Seasprite wyposażony jest w mocniejszy niż wcześniejsze wersje zespół napędowy oraz zestaw środków bojowych pozwalający na wykrywanie i zwalczanie celów nawodnych i podwodnych (a także przeprowadzanie np. misji ratowniczych). Polskie śmigłowce zostały doposażone mi. w odbiorniki GPS Trimble, kabiny przystosowane do użycia gogli noktowizyjnych, uzbrojenie poszerzone zostało o lekką torpedę MU-90 Impact (która zastąpiła starszą torpedę Mk 46) oraz w karabin maszynowy PKM zamontowany w drzwiach śmigłowca. Cztery śmigłowce SH-2G Super Seasprite, jedyne polskie maszyny pokładowe znajdują się na wyposażeniu 28. eskadry lotnictwa MW z Gdyni – Babich Dołów. Śmigłowce są 4 najnowszymi/ostatnimi maszynami tego typu wyprodukowanymi dla US Navy.

Typ Nr seryjny Nr boczny Jednostka Wyprod. Dostar. Rem. Gł. Wycof. Uwagi
SH-2G Super Seasprite 247 3543 28 elMW 92-93 ??.08.02
SH-2G Super Seasprite 248 163544 28 elMW 92-93 ??.09.02 1)
SH-2G Super Seasprite 249 3545 28 elMW 92-93 ??.08.02 1)
SH-2G Super Seasprite 250 163546 28 elMW 92-93 ??.09.02 1)
1) maszyna zmodernizowana, zabudowa GPS, radiobusoli i przystosowanie do przenoszenia torpedy MU-90

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s