PZL M28B Bryza w Wojsku Polskim

Wersja Google Docs listy

Mały, dwusilnikowy samolot transportowy produkcji polskiej posiadający właściwości krótkiego startu i lądowania. Samolot produkowany jest przez zakłady WSK PZL-Mielec, jest on rozwinięciem produkowanego na licencji radzieckiego samolotu An-28. Masa własna samolotu to 4360 kg, maksymalna masa startowa ok 7000 kg, może on zabrać do 19 żołnierzy lub do 17 spadochroniarzy. Samolot używany jest do zadań patrolowych, poszukiwawczo-ratowniczych, transportowo-łącznikowych oraz szkolenia lotniczego na większe samoloty transportowe. 30 samolotów różnych wersji używanych jest przez Siły Powietrzne, Lotnictwo Marynarki Wojennej oraz Straż Graniczną. Pierwsze samoloty tego typu weszły na uzbrojenie w 1992 roku, obecnie Siły Powietrzne oczekują na dostawy kolejnych egzemplarzy samolotów M28.

PZL An-28

Typ Nr seryjny Nr boczny Jednostka Wyprod. Dostar. Rem. Gł. Wycof. Uwagi
M28B Bryza 1E AJ004-04 0404 MW, 44 BLM  08.02.88 06.10.88  07.05.01 „Ekolog”, dodatkowe zb. paliwa
M28B Bryza 1E AJ004-05 0405 MW, 44 BLM  ??.??.87 06.10.88  18.01.02 „Ekolog”, prototyp wersji 1E
An-28 Bryza TD AJ007-23 AJBP01-01 0723 prototyp wersji TD
M28B Bryza 1RM bis AJ008-10 AJGP01-01 0810 MW, 44 BLM 02.10.92  15.01.99  14.03.08 prototyp Bryzy RM, wielokrotnie przebudowywany
An-28 Bryza TD AJ010-03 AJB001-01 1003 MW, 44 BLM 05.11.94 12.04.12 przekazany z SP do MW
An-28 Bryza 2RF AJ010-07 AJHP1-01 1007 MW, 28 elMW ??.??.94 22.11.96 31.03.09 Paryżanka, nieukończony prototyp An-28 w wersji rozpoznania i walki radioelektronicznej.

PZL M28B Bryza

Typ Nr seryjny Nr boczny Jednostka Wyprod. Dostar. Rem. Gł. Wycof. Uwagi
M28B Bryza 1R AJ010-22 AJG001-01 1022 MW, 44 BLM  ??.??.92  27.10.94  ??.02.15
M28B Bryza 1R AJ010-08 AJG001-02 1008 MW, 44 BLM  ??.??.92  15.03.99
M28B Bryza 1R AJ010-17 AJG001-03 1017 MW, 44 BLM  06.11.98  31.03.99 „Biała Dama”, malowanie Wellingtonów z 304. Dyonu
M28B Bryza 1R AJ010-06 AJG001-04 1006 MW, 44 BLM ??.??.92 09.11.00  pierwszy w szarym malowaniu
M28B Bryza 1R AJ011-14 AJG001-05 1114 MW, 44 BLM  ??.??.92 08.11.00
M28B Bryza 1R AJ011-15 AJG001-06 1115 MW, 44 BLM  ??.??.92  08.11.00
M28B Bryza 1R AJ011-16 AJG001-07 1116 MW, 44 BLM  ??.??.92  02.02.00
M28B Bryza 1TD AJ011-17 AJG002-01 1117 MW, 44 BLM 14.12.01
M28B Bryza 1TD AJ011-18 AJG002-02 1118 MW, 44 BLM 18.01.02
M28B Bryza TD AJG002-03 0203 SP, 42 BLSz 26.03.02 3)
M28B Bryza TD AJG002-04 0204 SP, 42 BLSz 26.03.02 3)
M28B Bryza TD AJG002-05 0205 SP ??.04.02 1), salonka
M28B Bryza TD AJG002-06 0206 SP ??.05.02 salonka
M28B Bryza TD II AJG002-07 0207 SP ??.05.03 pasażer
M28B Bryza TD II AJG002-08 0208 SP 2)
M28B Bryza TD III AJG002-09 0209 SP 1)
M28B Bryza TD III AJG002-10 0210 SP
M28B Bryza TD IV AJG002-11 0211 SP 1), pasażer
M28B Bryza TD IV AJG002-12 0212 SP ??.02.05

PZL M28B/PT

Typ Nr seryjny Nr boczny Jednostka Wyprod. Dostar. Rem. Gł. Wycof. Uwagi
M28B/PT AJG003-01 0213 SP ??.??.07 2), były 0301
M28B/PT AJG003-02 0214 SP ??.??.07 2), były 0302
M28B/PT AJE003-12 AJG003-03 0215 SP 25.11.07
M28B/PT AJE003-13 AJG003-04 0216 SP ??.08.07
M28B/PT AJE003-16 AJG003-05 0217 SP ??.08.07
M28B/PT AJG004-01 0218 SP, 8 BLTr ??.??.?? 4)
M28B/PT AJG004-02 0219 SP, 8 BLTr ??.??.?? 4)
M28B/PT AJG004-03 0220 SP, 8 BLTr ??.??.?? 4)
M28B/PT AJG004-04 0221 SP, 8 BLTr 27.03.12 4)
M28B/PT AJG004-05 0222 SP, 8 BLTr 27.07.12 4)
M28B/PT AJG004-06 0223 SP, 8 BLTr ??.11.12 4)
M28B/PT AJG004-07 0224 SP, 8 BLTr 01.07.13 4)
M28B/PT AJG004-08 0225 SP, 8 BLTr ??.??.13 4)
1) zainstalowany bagażnik podkadłubowy
2) zainstalowany system FIS do kalibracji lotnisk
3) samolot wyposażony w zamki D4-50 do przenoszenia uzbrojenia
4) samoloty w konfiguracji Glass Cockpit – cyfrowa awionika z czterema dużymi monitorami LCD, ogrzewanie zastrzału, system identyfikacji „swój-obcy” (IFF).

2 comments

  1. Samolot An-28 Bryza 2RF nr boczny 1007 uległ katastrofie dnia 31.03.2009 r. na lotnisku Gdynia Babie Doły. Cztero osobowa załoga zginęła.

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s