Leopardy 2 A5 dotarły

Pierwszych 11 wozów Leopard 2 A5 dotarło dziś do Żagania rozpoczynając dostawy drugiej partii tych wozy do Wojsk Lądowych. O samych wozach napisałem tu już wiele, dziś może małe podsumowanie.

Dostawa 2002-2003 2013-2014
Leopard 2 A4 Czołg podstawowy 128 14
Leopard 2 A5 Czołg podstawowy 105
Fahrschulpanzer Leopard 2 Wóz nauki jazdy 2*
Bergepanzer 2 Wóz zabezpieczenia technicznego 10 18
Brückenlegepanzer 1 Biber Most czołgowy 4
M113G2 Wóz ewakuacji medycznej 16
M113G2 Wóz dowodzenia 13
M577G2 Wóz dowodzenia 6
SLT.50-2 Zestaw do transportu czołgów 6
Mercedes Benz 1017A Ciężarówka średniej ładowności 91 120
Mercedes Unimog U1300L Ciężarówka małej ładowności 29 40
Mercedes Benz MB290/MB250 Samochód osobowo-terenowy 25 40
Koszt mln zł ok 100 780 + 12*

* wozy Fahrschulpanzer Leopard 2 zostały zakupione od producenta

Ciekawie zapowiada się również modernizacja posiadanych wozów. Wygląda na to, iż Wojska Lądowe wraz z KMW doprowadzą wozy wersji A4 do standardu bliskiego A5. Wieże otrzymają dodatkowe opancerzenie. Dowódca otrzyma celownik PERI R17A3 (z dalmierzem) i polski termowizor KLW-1 Asteria (A5 dysponują PERI R17A2 i termowizorem Ophelios-P). Elementy te są różne, ale w pełni wymienne, zastępowanie względnie nowoczesnych rozwiązań z wozów A5 najnowszymi nie wydaje się uzasadnione finansowo (lepszą drogą jest ich wymiana po wyeksploatowaniu). Zwrócić należy uwagę, iż obecną słabością Leopardów 2 (zarówno A4 jak i A5) jest bardzo przestarzały sensor działonowego WBG-X, użytkownik niemiecki posiada ich duży zapas. Modenrizowane wozy również tu otrzymają KLW-1 Asteria.

Warto przedstawić w jaki sposób używane są wzt Bergepancer 2. Każdy batalion czołgów Leopard 2 (po 2 w 10. i 34. BKPanc) dysponuje po jednym wzt w każdej z 4 kompanii czołgów a także kolejnym wozem w kompanii logistycznej – łącznie 5 wzt na batalion. Po 4 wozy są używane przez bataliony saperów w obu brygadach czyli łącznie każda brygada powinna dysponować 14 wozami. Przed dostawami 2 transzy w 10. BKPanc obok Bergepancer 2 używane były również WZT-3.

6 comments

    1. Co bardzo dobrze, wersja a5 powinniśmy dostać 12 lat temu z a4. Obie wersje trzeba zmodernizować. Najgorsze, że całą modernizację przeprowadzą Niemcy.

  1. 780mln zł. Czy ta cena nie jest za wysoka? Przecież te pojazdy mają prawie 20lat, a niektóre znacznie więcej. Poza tym to my jesteśmy buforem Niemiec, więc wydaje mi się, że powinni dać te pojazdy za darmo, a nawet dopłacić do remontów i transportu.
    Gdyby był PiS u władzy w Polsce pewnie by właśnie tak to załatwili…

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s