64 samoloty 5 generacji!

Chyba wszystkie serwisy informacyjne zajmujące się obronnością napisały o planach MON co do zakupu 64 samolotów 5 generacji (jak że samolotów Rosyjskich i Chińskich raczej nie kupimy dość mocno zawęża to wybór). Notki napisane są w tonie mocno sensacyjnym, komentatorom wydaje mi się uciekł najciekawszy wniosek z ww. informacji. Ale po kolei.

Ciekawa jest informacja o podjęciu w 2012 decyzji o zakupie 16 (eskadry) samolotów F-16 by zastąpić samoloty Su-22 stacjonujące w Świdwinie (obecnie 2 eskadry -32 maszyny). Jest to słuszny tok rozumowania, jeśli robisz coś dobrze – rób to dalej.

Później jednak plan ten został zmieniony na plan zastąpienia wszystkich samolotów produkcji ZSRR przez maszyny 5 generacji – stąd liczba 64 maszyn. Oczywiście traktował bym tą liczbę dość luźno, o ile obecnie dysponujemy 32 samolotami MiG-29 i 32 samolotami Su-22, to po 2015 pozostanie jedynie 16 MiG-29 (po kolejnym doposażeniu/modernizacji) i prawdopodobnie 16 Su-22, co istotne samoloty bojowe znikną z bazy w Malborku. Nie ekscytował bym się liczbą 64, jak to robili inni komentujący.

Co jest interesujące to że modernizacja MiG-29 z Mińska Mazowieckiego (obejmująca m.in. zmodernizowany radar czy zachodni komputer misji, a także integrację nowego i dotychczasowego wyposażenia wokół otwartej szyny) oraz plany przedłużenia eksploatacji Su-22 przez 10 lat (jedna z obecnie rozważanych opcji) są traktowane jako pomost do czasu możliwości zakupu nowego samolotu bojowego. I to jest chyba najlepszy wniosek z tej informacji jaki można wysnuć, i jednocześnie trzymać decydentów za słowo.

Plan ten ma ręce i nogi, chętnie zobaczył bym jednak jakąś analizę kosztową tego zakupu. Trzeba zadać pytanie czy stać nas na tyle samolotów bojowych? Oddzielna kwestia to ilość baz lotniczych i czy jest sens utrzymywać infrastrukturę bazy dla 16 maszyn.

Inna kwestia to procedury które będą wymagać przetargu tak więc zapewne możemy się spodziewać konkurencji ze strony europejskich producentów samolotów jak Eurofighter czy Dassault.

I przy okazji, niby nic, a przekroczyliśmy  1 000 000 odwiedzin. Dzięki!

5 comments

  1. Dawno temu gdy dokonywano wyboru F-16 (choć nie mogę znaleźć teraz potwierdzenia tego faktu) czytałem gdzieś, że będziemy zainteresowani kupnem 18-24 (jeszcze wtedy) JSF, czyli obecnego F-35.

      1. Jak to na czym? Post-niemieckie samoloty są tylko o rok starsze od tych z Mińska a były remontowane w Bydgoszczy. Skoro zakłada się, że zmodernizowane MiGi posłużą jeszcze co najmniej 10 lat… to czemu i te drugie nie mogłyby choć połowę tego okresu? W żadnych materiałach prasowych nie ma mowy o szybkim skreśleniu ze stanu malborskiej eskadry. Proszę zatem o źródło tych „rewelacji”.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s