F-16 na DOLu

Dziś coś „niemożliwego”, czyli amerykański samolot F-16 startujący z Drogowego odcinka lotniskowego (niem. Straßenlandeabschnitt) w Republice Federalnej Niemiec.

Jeden z najbardziej znanych (błędnych) faktów of F-16 mówi, iż samoloty te nie mogą operować z DOLi.

Advertisements

3 comments

  1. Oczywiście że mogą – problem pozostaje tylko w zanieczyszczeniu pasa. Przy starcie F-16 zasysa spod siebie wszystko i może dojść do sytuacji w której nastąpi uszkodzenie silnika podczas startu. MiG-29 na ten przykład, nie wymaga aż takich warunków „czystości” ponieważ do pewnego momenciu doprowadzane powietrze jest z „pleców”.

  2. Nasze DOLe już nie istnieją bo tak naprawę żaden samolot się do tego nie nadawał, Pamiętam jak kolega służył w Powidzu przy obsłudze pasa i raz w życiu zdarzyło mu się pojechać na DOL to opowiadał, że nie ma to większego sensu nawet w przypadku Su-22, bo syf i tak się zasysał a koszty naprawy były zbyt duże w porównaniu do korzyści. Mig-29 ma osłony ale jak uczy doświadczenie eksploatacyjne, do tych osłon często przyklejały się zanieczyszczenia i tuż po otwarciu cała zawartość i tak wlatywała do silnika, Dlatego Rosjanie w nowszych wersjach tego samolotu w ogóle zrezygnowali z tego rozwiązania zdając sobie sprawę, że najlepszą metodą ochrony jest dbanie o pas i drogi kołowania, pośrednio przyznając, że koncepcja myśliwca frontowego operującego z dziwnych miejsc nie sprawdziła się.

    W ogóle jak słyszę o Gripenach, które niemalże „same” odzyskują zdolność bojową w 5 min na DOLach, to śmiech mnie ogarnia, bo nikt nie pisze ile trzeba zaangażować sprzętu i ludzi, żeby taki DOL był zdolny do przyjmowania i obsługi maszyn.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s