Jeden do wszystkiego?

Taktyczny śmigłowiec transportowy (TTH) dla Kawalerii Powietrznej

Śmigłowiec transportu najważniejszych osób (VIP) dla Sił Powietrznych


Śmigłowiec poszukiwawczo-ratowniczy (SAR) i ratownictwa bojowego (CSAR) dla Sił Powietrznych

Śmigłowiec poszukiwawczo-ratowniczy (SAR) dla Marynarki Wojennej

 Śmigłowiec zwalczania okrętów podwodnych (ASW) i nawodnych (ASuW) dla Marynarki Wojennej

Reklamy

9 comments

    1. Ja też popieram AW-101 bo jest śmigłowcem uniwersalnym, czyli jako: transportowy, VIP, SAR, CSAR, ZOP. Pewnie że jest drogi w zakupie i eksplatacji ale jeżeli byłby jeden typ śmigłowca do tych wszystkich zadań to czy nie obniżyło by to kosztów a takie śmigłowce nie kupuje się przecież na kilka lat czego dowodem są wiekowe Mi-8 i Mi-14. AW-101 ma tylko jedną wadę nie ma go w Polskim przetargu (niestety) ale to jest oczywiście tylko moje zdanie.

    1. Francuzi mają 14 (docelowo 20) EC-725 Caracal (nowy śmigłowiec produkowany od 2005) używanych do zadań ratownictwa bojowego (CSAR) i wsparcia operacji specjalnych. Wersja ta powstała specjalnie według wymagań Armée de l’Air.

      Caracal w Afganistanie:

      i na Airshow

      1. ok. Mea Culpa. Ale „NASZA” platforma bojowa ma objąć wszystkie w/w zadania, czy puma/coguar posiada użytkowaną przez kogoś nowoczesną wersję ZOP? Nie czepiam się tylko pytam :) a i jednak jako TTH Francuzi wybrali NH-90 (dla zastąpienia „starych” pum:)

        1. NH-90 (tak jak i A-400M czy Eurofighter) to program czysto polityczny, odsyłam do tabelki w tym tekście jak blisko EC-725 i NH-90 są wymiarami/mocami/masami:
          https://gdziewojsko.wordpress.com/2012/02/07/smiglowce-w-polskim-przetargu-podsumowanie/

          Jeśli EC-725 nadaje się do najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych zadań, to, jako zwykły transport też da radę?

          Formalnie AS532 SC Naval Cougar jest w ofercie Eurocoptera, kwestia podniesienia „nośnika” do poziomu najnowszej wersji (Makila 2A1, nowa główna przekładnia i 5-łopatowe śmigło).
          http://www.eurocopter.com/site/en/ref/Heavy-helicopters_921-868.html

          I dla jasności, myślę, że mamy, co najmniej kilka sensownych możliwości (np. mieszanka S-70 i S-92), EC-725 jest (moim zdaniem) najlepszym rozwiązaniem przy założenia jeden do wszystkiego.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s