Śmigłowce w polskim przetargu – podsumowanie!

UH-60M Blackhawk – zdecydowany lider przetargu

W poprzednich wpisach przedstawione zostały charakterystyki oraz analiza pod kątem spodziewanych wymagań konstrukcji, które mogłyby w nim wystartować. Choć teoretycznie rozważać można wiele maszyn to jednak po głębszym przyjrzeniu się ich liczba szybko topnieje.

Sikorsky najprawdopodobniej nie wystawi niesprawdzonego w zastosowaniach wojskowych S-92 skupiając się na sprawdzonym i produkowanym w Polsce S-70. Podobnych ruchów należy spodziewać się ze strony producentów europejskich (Agusta Westland z AW-101 oraz potencjalnie mniejszym AW-149 i Eurocopter z EC-725), którzy zamiast konkurować ze sobą wspólnie wystawią śmigłowiec NH-90. W przypadku tej maszyny problematyczna może być jej polonizacja, produkcja elementów została już rozdzielona pomiędzy zakłady we Włoszech, Niemczech, Francji i Holandii. Możliwe było by uczestnictwo koprodukcji wersji o podwyższonej kabinie zamówionej przez kraje skandynawskie, jednak wersja ta nie znajduje się jeszcze w produkcji seryjnej.

Jak już zwrócono uwagę w jednym z poprzednich wpisów dziwić może zapis o zakupie wersji SAR i ASW (ZOP) w ilościach jedynie 3 i 4 sztuk, ilości te nie zaspokoją całkowicie potrzeb i konieczne będzie dokupienie kolejnych egzemplarzy później. W takim wypadku lepszym rozwiązaniem wydaje się zakup większej ilości śmigłowców wersji SAR, zaś odłożenie zakupu śmigłowców wersji ASW (ZOP). Pamiętać należy, że śmigłowce zwalczania okrętów podwodnych posiadają szerokie wyposażenie, które w sposób dramatyczny podnosi cenę.

Szwedzkie zamówienie na piętnaście taktycznych śmigłowców transportowych UH-60M Blackhawk doposażonych do wykonywania zadań MedEvac i CSAR kosztowało 36 mln dolarów za sztukę, podczas gdy Australia za dwadzieścia cztery morskie, wielozadaniowe (przystosowane m.in. do zwalczania jednostek nawodnych i podwodnych) MH-60R Seahawk zapłaciła aż 125 mln dolarów za sztukę!

Rezygnacja z zakupu wersji ASW otworzyłaby drogę do przetargu EC-725. Cougar posiadający masę użyteczną na poziomie najnowszego Blackhawka, posiada przy tym znacznie większą kabinę, co pozwala na transport większej ilości żołnierzy (w wersji transportowej) lub rozbitków (w wersji SAR). O tym jak EC-725 może kompleksowo zaspokoić potrzeby w zakresie śmigłowców można zobaczyć na przykładzie Brazylii. Rezygnacja z wersji ZOP teoretycznie mogłyby również doprowadzić do uczestnictwa w przetargu najnowszych wariantów Mi-17.

Wracając jednak do obecnych realiów przetargu spodziewać się należy, iż wygra S-70, jako konstrukcja produkowana w kraju, najtańsza oraz gruntownie przetestowana. Dodatkową zaletą może być ułatwiony serwis maszyn „na misjach”, w których udział biorą również wojska lądowe USA. NH-90, jako konstrukcja droższa (porównując ceny dotychczas zawieranych kontraktów), co najmniej problematyczna w polonizacji, oraz nieprzetestowana bojowo raczej nie ma szansy pobicia Blackhawka, i nie pomoże tu fly-by-wire czy większa objętość kabiny transportowej.

Mi-17-W5 S-70 (UH-60M) S-92 (H-92) NH-90 TTH EC-725 AW-101
Producent Kazan Helicopters (Rosja) Sikorsky (USA) Sikorsky (USA) NHI (Europa) Eurocopter France (Francja) AgustaWestland (Włochy)
Długość całkowita [m] 25,31 15,26 17,1 19,56 19,5 22,85
Wysokość całkowita [m] 5,54 3,76 4,71 5,23 4,60 6,65
Średnica wirnika głównego [m] 21,29 16,36 17,17 16,3 16,2 18,6
Powierzchnia kabiny [m^2] 12,5 8,1 11,9 9,6 10,5 17
Objętośc kabiny [m^3] 22,6 11,2 19,8 15,2 15,5 29
Ładunek podwieszony [kg] 4.000 4.000 4.500 4.200 5.400 6.000
Masa własna [kg] 4.819 7.030 6.400 10.500
Maks. Masa startowa [kg] 13.000 10.660 12.018 10.600 11.000 14.600
Prędkość przelotowa [km/h] 230 280 280 300 262 278
Napęd 2x TW3-117WM 2x T700-GE-701D 2x CT7-8A 2x T700-T6E
lub
RTM322-01/9
2x Makila 2A1 3x CT7-8E
Producent napędu Klimow (Rosja) / Motorsicz (Ukraina) General Electric (USA) General Electric (USA) General Electric (USA)
lub
Rolls-Royce Turbomeca (WB-Francja)
Turbomeca (Francja) General Electric (USA)
Awaryjna moc napędu (O.E.I.)
[kw]
1.641 1.410 1.880 1.662 lub 1.577 1.776 2x 1.880
Reklamy

2 comments

  1. nie aktyalne agusta wystawaia aw149 totalna świeżynka w 75% podzespołów produkowanych do niej w świedniku, lecz składany do kupy nie u nas..

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s