Sikorsky S-92 (H-92 Superhawk) w polskim przetargu

kanadyjski CH-148 Cyclone

Jest to jedna najnowszych konstrukcji w tej klasie, oryginalnie projektowany jako „większy Blackhawk”, opierać się miał na przeskalowanych rozwiązaniach zaczerpniętych z popularnego S-70. W praktyce większość elementów musiała zostać zaprojektowana zupełnie od nowa, a koncepcja „przeskalowania” okazała się błędna.

Śmigłowiec jest konstrukcją nową, niesprawdzoną. Jedyne zamówienia od użytkownika wojskowego pochodzi z Kanady, która zamówiła śmigłowiec w wersji zwalczania okrętów podwodnych (oznaczony będzie CH-148 Cyclone), wersja ta znajduje się obecnie w trakcie opracowywania. Zdecydowana większość użytkowników cywilnych używa śmigłowca w operacjach nad wodą w wersjach poszukiwawczo-ratowniczej (SAR) czy pasażerskiej (transport pracowników na platformy wiertnicze). Superhawk w ostatnim czasie zasłynął poważnymi problemami z główną przekładnią, co dla wielu użytkowników postawiło pod znakiem zapytania bezpieczeństwo eksploatacji śmigłowców tego typu.

poszukiwawczo-ratowniczy S-92 irlandzkiej straży wybrzeża

Konstrukcja zamówiona została w wersjach poszukiwawczo-ratowniczej (np. dla Irlandzkiej Straży Wybrzeża) oraz zwalczania okrętów podwodnych (dla Sił Zbrojnych Kanady). Obecnie nie znalazł się klient zainteresowany używaniem śmigłowca w wersji taktycznego śmigłowca dla wojsk lądowych jednak na wystawach pokazany został demonstrator takiej wersji. Maszyna dostępna jest we wszystkich wersjach planowanych do zakupienia w przetargu.

Śmigłowiec wyposażony jest w przestronną i łatwo aranżowaną kabinę transportową, do której dostęp zapewniają stosunkowo małe drzwi umieszczone za kabiną po prawej stronie śmigłowca oraz duża, tylna rampa, (która z powodzeniem może zapewniać szybki desant w przypadku taktycznego śmigłowca transportowego). Małe wymiary drzwi utrudniają operacje w przypadku działań poszukiwawczo – ratowniczych (konkurencyjne S-70, NH-90, EC-725 czy AW-101 zapewniają lepszy dostęp do kabiny). Kabina transportowa zapewniać ma miejsce dla 22 wyekwipowanych żołnierzy, wszystko wskazuje, iż śmigłowiec posiada techniczna możliwość instalacji dwóch bocznych stanowisk strzeleckich (jedno z nich zablokuje boczne drzwi).

Maszyna najprawdopodobniej nie zostanie wystawiona w przetargu, należy spodziewać się, że Sikorsky postawi w tym wypadku na S-70. Śmigłowiec może jednak stać się jednym z liderów w przypadku wyboru maszyn do przewozu najważniejszych osób w państwie – o ile oczywiście rozwiązane zostaną poważne problemy techniczne S-92.

Advertisements

3 comments

  1. India cancelled an $800-million order for 12 AgustaWestland 101 helicopters, after allegations that the British-Italian manufacturer paid bribes to secure the contract in 2010.

    The AW101 is the latest version of the EH101 — a helicopter that Canada uses for maritime search and rescue. Canada would also be using the EH101 on its destroyers and frigates, had Jean Chrétien not cancelled a $5-billion contract in 1993, incurring $478-million in penalties. The AW101 is currently in service with the British Royal Navy, the Italian Navy and the Japan Maritime Self-Defense Force. Last month, Norway contracted to buy 16 of the helicopters.

    The loss of the Indian contract could cost thousands of jobs at the AgustaWestland plant in Somerset, U.K. This poses a problem for Britain’s Conservative government, which has heavily promoted the defence and aerospace industries.

    On Friday, late in the afternoon in Ottawa, a news release announced the Harper government’s intent to proceed with the troubled procurement of CH-148 Cyclone maritime helicopters from Sikorsky. The Cyclones are supposed to replace the Sea King helicopters that have operated off Canada’s destroyers and frigates for more than 50 years.

    Mechanical failures and service limitations plague the fleet. Seven personnel and 14 Sea Kings have been lost in accidents, and the risk of another fatal accident increases each time one of the aged aircraft flies.

    Paul Martin initiated the Cyclone procurement in 2004. Since 2006, the project has been an albatross around Stephen Harper’s neck. Two years ago, in a rare moment of candour, then-defence minister Peter MacKay called the Cyclones the “worst procurement in the history of Canada.” Tellingly, Canada is the only country to have chosen the Cyclone.

    The problems are manifold. The original contract with Sikorsky was signed when the Cyclone was a still a “paper aircraft” that existed only in design. Canadian defence officials insisted on the addition of new electronics and weapons systems, which proved too heavy for the engines. This required more powerful engines, which in turn required an expensive full re-engineering of the helicopter.

    Making matters worse, the Cyclone design is based on an existing civilian variant, the Sikorsky S-92. In 2003, Sikorsky claimed the S-92 was capable of 30 minutes safe operation following an oil leak. That claim that proved false in 2009, when an oil leak was followed immediately by a crash. Yet Sikorsky claims the Cyclone — again, based on the S-92 — is also capable of 30 minutes safe operation after a leak. The use of a civilian design may also explain why Sikorsky failed to integrate copper mesh into the airframe of the Cyclone – necessary to shield the aircraft electronics from the electromagnetic waves generated by radar on naval vessels.

    Last September, after a full decade of delays, the Harper government finally announced that it was looking at alternative aircraft to replace the Sea King — including the AW101 — as it considered cancelling the Cyclone contract with Sikorsky. Officials travelled to the U.K. to see the AW101 in service with the British Royal Navy, where it is called the HM-1 Merlin.

    Not surprisingly, Sikorsky fought back, agreeing to pay $88.6-million in penalties for delays and offering to restructure the procurement — with the first fully capable Cyclone now promised for 2018. The Harper government accepted the offer, probably hoping the least disruptive approach will help keep the procurement out of the news.

    Sikorsky says it will deliver “interim” helicopters that can be used while it develops Cyclones with the full range of capabilities. But is it fair to foist a less-than-fully capable helicopter on an aircrew that has to conduct an anti-submarine mission during a North Atlantic storm?

    This takes us back to the Indian government’s recent cancellation of its contract for AW101s. AgustaWestland produces what is widely regarded as the best maritime helicopter in the world. It now faces having to layoff thousands of highly trained workers. Stephen Harper could have seized the opportunity to obtain bargain-price, world-class AW101s in very short order.

    A competition would not be necessary: the EH101 was deemed fully compliant with Canada’s requirements, and the AW101 is an even more capable aircraft.

    Our Conservative prime minister could have finally set aside the Liberals’ discredited and dangerous Cyclone procurement. He could have returned to the course so wisely charted by Brian Mulroney — and so foolishly abandoned by Jean Chrétien. Stephen Harper could, at long last, have actually replaced the Sea Kings.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s