Sikorsky S-70 (UH-60 Blackhawk) w polskim przetargu

MH-60M Blackhawk – najnowsza wersja przeznaczona dla sił specjalnych

W tym i kolejnych wpisach krótko przedstawione zostaną charakterystyki śmigłowców, które potencjalnie mogą uczestniczyć i wygrać przetarg na 26 średnich śmigłowców wielozadaniowych dla Sił Zbrojnych RP, a także obecnie planowane postępowanie na średnie śmigłowce do przewozu najważniejszych osób w państwie.

Typowa aranżacja kabiny Blackhawka

MH-60 w wersji SAR używanej przez US Navy

Sikorsky S-70 (UH-60 Blackhawk)

Śmigłowiec ten powstał ściśle według wymagań amerykańskich wojsk lądowych i działać ma, jako część systemu (obok lekkiego śmigłowca obserwacyjnego Kiowa, ciężkiego transportowego Chinook, oraz szturmowego Apache). Obecnie produkowana jest już trzecia generacja śmigłowca obejmująca mi. in. najnowszy model dla wojsk lądowych – UH-60M.

Blackhawk jest zdecydowanie najbardziej przetestowaną bojowo maszyną z potencjalnych kandydatów w przetargu. Przyjęty został na uzbrojenie w wielu wersjach takich jak taktyczny śmigłowiec transportowy, śmigłowiec dla sił specjalnych i do zadań CSAR, śmigłowiec wsparcia bojowego, morski śmigłowiec pokładowy (w różnych wersjach wyposażenia), czy śmigłowiec poszukiwawczo-ratowniczy (zarówno w aplikacjach wojskowych jak i cywilnych). Śmigłowiec dostępny jest we wszystkich wersjach wymaganych przez polski przetarg. Dodatkową zaletą amerykańskiego śmigłowca w przypadku użycia go poza granicami Polski na misjach takich jak Irak czy Afganistan, jest możliwość „wpięcia” go w amerykański system logistyczny.

S-70 posiada zdecydowanie najmniejszą kabinę z wszystkich omawianych konstrukcji jej aranżacja została jednak dobrze zaplanowana. Typowa konfiguracja obejmuje 4 rzędy siedzeń. Zaraz za kabiną znajdują się dwa fotele dla strzelców bocznych, następnie 3 fotele przodem do kierunku lotu, za ich plecami na wysokości drzwi kolejne cztery fotele tym razem tyłem do kierunku lotu a w tylnej części kabiny kolejne 4 przodem do kierunku lotu. Fotele strzelców mogą być zastąpione przez rząd zwykłych foteli.
Śmigłowiec zabiera do 15 żołnierzy w konfiguracji bez strzelców bocznych lub 11 żołnierzy w konfiguracji z 2 strzelcami bocznymi.

Blackhawk jest niekwestionowanym liderem przetargu, jest to sprawdzony śmigłowiec, produkowany w Polsce, posiadający ogromne poparcie ze strony decydentów (mi. in. jego miłośnikiem był były minister obrony narodowej Bogdan Klich). Największym problemem jest, iż stosunkowo mały Blackhawk nie najlepiej wypełnia polskie potrzeby. Pamiętajmy, iż Siły Zbrojne posiadają kilkadziesiąt W-3 Sokół różnych wersji a S-70 oferuje tu zbyt mało ponad Sokoła i nie nadaje się na następcę Mi-8 czy Mi-14. Szczególne obawy budzi tu bojowa wersja nazywana Battlehawk, której zakup może doprowadzić do rezygnacji z posiadania dedykowanych maszyn bojowych. Blackhawk to dobra maszyna, jednak nie koniecznie najlepszy wybór dla Polski.
Ewentualne przyjęcie Blackhawka zrodzi konieczność zakupy, jako uzupełnienie większych maszyn klasy Boeing CH-47F lub Sikorsky CH-53K.

Advertisements

6 comments

  1. Na pewno ma Pan racje Panie redaktorze, pisząc, że Black Hawk oferuje zbyt mało ponad Sokoła i nie jest to koniecznie najlepszy wybór dla Polski. Ale należy przypomnieć Panu o czym Pan na pewno wie, że już dawno wojsko postawiło warunek dla potencjalnych oferentów, że produkcja, lub montaż musi się odbywać i w Polsce (jak to wojsko określiło polonizacja)., wraz z całą logistyką. Tak więc wojsko wiedziało po zakupie Mielca że będzie tam produkowany S 70i., Świdnik oferując dopiero teraz AW 149 (tylko na tę chwilę prototyp) postawił się już na straconej pozycji. Już nie tylko jak zapowiadają seryjna produkcja będzie dopiero uruchomiona w połowie 2013 roku, ale również jak pan pisał w późniejszym opracowaniu nie posiada wersji ZOP. i nie będzie w stanie z tą wersją wyrobić w postawionych terminach przez MON.

  2. główny argument zwolenników S70i to sprawdzony – MI 2 też jest sprawdzony i czołg T 34 . Te śmigłowce są tak sprawdzone , że amerykanie od kilku lat szukają ich następcy a my mamy dopiero w nie wchodzić ? I kwesta wersji S 70 i to starsza słabsza wersja napędu i jego przeniesienia oraz zubożona awionika

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s