Pierwszy lot PAK FA

28 stycznia 2010 oblatany został pierwszy prototyp samolotu PAK FA (perspektiwnyj awiacionnyj kompleks frontowoj awiacji) – maszyna Suchoj T-50-1. Samolot wystartował z lotniska w Komsomolsku nad Amurem i spędził w powietrzu 47 minut. Tak! On naprawdę istnieje! Nawet najbardziej życzliwi Rosji miłośnicy lotnictwa wątpili w jego istnienie. Ujawnienie starannie ukrywanej maszyny jest zdecydowanie najciekawszym wydarzeniem lotniczym na wschodzie od czasu ujawnienia demonstratora 1.44 samolotu MiG-MFI w 2001 roku.

Dopracowanie samolotu z pewnością zajmie jeszcze trochę czasu. Spodziewać się można, że pierwsze wersje będą najprawdopodobniej opierać się na podzespołach opracowywanych obecnie dla „nowego” Su-35. I tak chyba należy patrzeć na ten samolot – jak na nowy pojemnik dla znanych i ciągle rozwijanych systemów Su-27/30/35.

W oficjalnych komunikatach pojawiają się dane mówiące o T-50 dla Wojenno-Wozdusznyjech Sił za 5 lat. Jest to informacja mocno wątpliwa, „przejściowy” Su-35 po katastrofie prototypu nie pojawi się w linii jeszcze przez co najmniej dwa lata. Dopracowanie T-50, nawet jeśli opierać się będzie na systemach (silnik, radar) projektowanych obecnie dla Su-35 nie wydaje się datą realną.

Podkreślany jest wygląd maszyny jednoznacznie dający do zrozumienia, że posiada ona cechy obniżonej wykrywalności. Faktycznie wiele wskazuje, że samolot będzie posiadać w tym względzie przewagę nad maszynami europejskimi (Rafale, Typhoon) i ogromny skok jakościowy względem samolotów rodziny Su-27. Pamiętać należy, że o echu radarowym decydują takie czynniki jak kształt i pochylenie anteny radaru, kształt łopatek pierwszego wentylatora w silnikach, umieszczenie samych silników oraz wiele, wiele innych, pomniejszych czynników które wdrożono na samolotach F-16 w ramach programu Have Glass czy na samolotach F/A-18 przy projektowaniu wersji E/F.

Według doniesieni medialnych skuteczna powierzchnia odbicia T-50 ma być dwadzieścia razy mniejsza niż w przypadku Su-30MKI. Podkreślany jest fakt braku posiadania przez konstruktora samolotu technologii zaawansowanych pokryć pochłaniających promieniowanie radarowe (tzw. materiały RAM).

Uwagę zwraca umieszczona w tradycyjnym miejscu makieta systemu KOŁS, w momencie wprowadzenia samolotu do służby „konkurencyjny” F-35 będzie dysponował systemem DAS, może warto pomyśleć o systemie zapewniającym szersze pole widzenia?

Składając informacje oficjalne ze spostrzeżeniami internautów można stwierdzić, że samolot będzie dysponował najprawdopodobniej dziesięcioma punktami podwieszeń uzbrojenia (czterema w dwu komorach umieszczonych pomiędzy gondolami silników, czterema pod skrzydłami oraz dwoma umieszconymi na gondolach silników).

Podstawowe dane samolotu:
długość – 22m
rozpiętość – 14,2m
wysokość – 6,05m
maksymalna masa startowa – 37ton
prędkość maksymalna – 2600 km/h
prędkość przelotowa – 1300-1800 km/h
pułap – 20 km
wznoszenie – 350 m/s

Film pokazujący samolot w locie:

Advertisements

One comment

  1. Dodać trzeba że w samolocie są dwie małe komory uzbrojenia u nasady skrzydeł – na pociski powietrze powietrze K-74M(R-74M) i nowe K-30 (R-30).

    Pozdrawiam.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s