Mil Mi-24 w Wojsku Polskim

Śmigłowiec bojowy konstrukcji radzieckiej skonstruowany w oparciu o zespół napędowy śmigłowca Mi-8 który połączony został z nowym opancerzonym kadłubem. Masa własna śmigłowca to 8500 kg, masa startowa 11 800 kg. Typowe uzbrojenie śmigłowca stanowią ruchomy, wielolufowy karabin maszynowy kalibru 12,7 mm, różne typy zasobników niekierowanych pocisków rakietowych kalibrów 80 i 50mm oraz zasobników z uzbrojeniem strzeleckim kalibrów 23; 12,7 i 7,62mm ponadto śmigłowiec przenosi przeciwpancerne pociski kierowane oraz dodatkowo karabiny maszynowe kalibru 7,62mm montowane w oknach przedziału transportowego. W razie potrzeby śmigłowiec może również przenosić pociski powietrze-powietrze różnych typów oraz bomby swobodnie spadające. W odróżnieniu od większości maszyn bojowych śmigłowiec wyposażony jest w przedział transportowy pozwalający na zabranie do 8 żołnierzy. Pierwsze śmigłowce Mi-24 rozpoczęły służbę w Polsce w 1978 roku, obecnie stanową wyposażenie 49. Pułku Śmigłowców bojowych z Pruszcza Gdańskiego oraz 56. Pułku Śmigłowców Bojowych z Inowrocławia. W latach 2004-2008 śmigłowce Mi-24 używane były przez Polski Kontyngent Wojskowy w Iraku, a od 2008 do chwili obecnej używane są przez kontyngent w Afganistanie. Śmigłowce Mi-24W poddane zostały remontowi modernizacyjnemu obejmującemu:

  • dostosowanie śmigłowca do użytkowania gogli noktowizyjnych III GEN produkcji PCO (tablica przyrządów, oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne)
  • wyposażenie do szybkiego desantowania
  • zabudowa systemu radionawigacji i lądowania (VOR/TACAN/ILS)
  • zabudowa systemu nawigacji satelitarnej (GPS)
  • zabudowa rejestratora z szybkim dostępem (S2-3a i OAZ produkcji ITWL)
  • zabudowa zintegrowanego systemu łączności (wykorzystującego cztery racdiostacje HF-VHF-UHF, posiada możliwość pracy COMSEC/TRANSEC)
  • wymiana silników na TW3-117WMA-SBM1W

Według planów MON śmigłowce Mi-24 mają pozostać na uzbrojeniu do 2022 r.

Mil Mi-24D

Typ Nr seryjny Nr boczny Jednostka Wyprod. Dostar. Rem. Gł. Wycof. Uwagi
Mi-24D A1013 013 37 pśt, 49 pśb 04.07.78 20.09.78 przywr.
??.??.92
04.07.00 1)13.09.88
5) MWP Warszawa
Mi-24D A1014 014 37 pśt, 49 pśb 16.07.78 20.09.78 09.12.88 1) skasowany
Mi-24D A1015 015 37 pśt, 49 pśb 10.07.78 20.09.78 04.04.85
02.04.93
29.11.02 ostatni lot do Oleśnicy 29.11.00
Mi-24D A1016 016 37 pśt, 49 pśb 10.07.78 20.09.78 ??.??.00 5) Dęblin
Mi-24D 110156 156 49 pśb 16.04.81 ??.??.96 24.07.97 ??? 6)
Mi-24D 110163 163 49 pśb 20.05.81 ??.??.96 18.12.96 ??? 6)
Mi-24D 110167 167 49 pśb 19.06.81 ??.??.96 22.10.96 ??? 6)
Mi-24D 110169 169 49 pśb 17.07.81 ??.??.96 04.04.97
??.??.09
6), 14)
Mi-24D 110170 170 49 pśb 23.06.81 ??.??.96 26.03.97 ??? 6)
Mi-24D 103174 174 49 pśb 22.07.81 01.10.81 05.12.88
04.08.98
3)
7)
Mi-24D 103175 175 49 pśb 18.08.81 01.10.81 15.12.88
06.11.98
??.12.08
14)
Mi-24D 130176 176 49 pśb 08.08.81 01.10.81 15.12.88
06.11.98
??.12.08
2)
Mi-24D 130177 177 49 pśb 16.08.81 01.10.81 12.12.88
??.09.98
??.??.05 5) 37 dl Łęczyca
Mi-24D 730208 208 49 pśb 26.03.82 ??.??.96 26.03.97 ??? 6)
Mi-24D 730209 209 49 pśb 06.04.82 ??.??.96 10.08.98
??.??.09
6)
Mi-24D 730210 210 49 pśb 09.04.82 ??.??.96 06.11.97 ??? 6)
Mi-24D 730211 211 49 pśb 09.04.82 ??.??.96 15.11.97
??.12.08
6), 14)
Mi-24D 730213 213 49 pśb 17.04.82 ??.??.96 18.05.98 ??.05.06 6), 7), 13)
Mi-24D 340269 269 49 pśb 19.05.83 ??.??.96 18.05.98 04.04.03 6), 1)
Mi-24D 340270 270 49 pśb 15.04.83 ??.??.96 09.02.99
??.03.09
6), 14)
Mi-24D 340271 271 49 pśb 15.04.83 ??.??.96 24.09.98
??.??.09
6), 7)
Mi-24D 340272 272 49 pśb 19.04.83 ??.??.96 24.03.99
??.03.09
6), 7), 11), 14)
Mi-24D 340276 276 49 pśb 19.05.83 ??.??.96 22.09.98 ??? 6), 7)
Mi-24D 340277 277 49 pśb 19.05.83 ??.??.96 22.09.98 18.07.06 6), 7), 1)
Mi-24D 410456 456 49 pśb 22.09.84 31.10.84 01.12.93
??.??.02
??.??.09
7)
Mi-24D 410457 457 49 pśb 22.09.84 31.10.84 03.06.93
??.??.02
??.??.09
7)
Mi-24D 410458 458 49 pśb 16.09.84 15.10.84 11.07.90 1)
Mi-24D 410459 459 49 pśb 12.09.84 15.10.84 ??.??.92
??.??.02
??.??.09
7)
Mi-24D 410460 460 49 pśb 24.10.84 15.11.84 02.04.93
??.??.01
??.??.09
7)
Mi-24D 410461 461 49 pśb 18.09.84 15.11.84 31.01.93
??.??.02
??.??.09
7)
Mi-24D 410469 469 49 pśb ???
Mi-24D 220584 584 49 pśb 27.05.85 01.07.85 30.06.94
??.??.02
28.02.09 7), 1)
Mi-24D 220585 585 49 pśb 27.05.85 01.07.85 06.10.94
??.??.02
???

Mil Mi-24W

Typ Nr seryjny Nr boczny Jednostka Wyprod. Dostar. Rem. Gł. Wycof. Uwagi
Mi-24W 340956 956 56 pśb 12.05.91 ??.01.10 2), za 410733
Mi-24W 410727 727 56 pśb 21.04.86
Mi-24W 410728 728 56 pśb, 49 pśb 21.04.86
Mi-24W 410729 729 56 pśb, 49 pśb 21.04.86
Mi-24W 410730 730 56 pśb 21.04.86 ??.??.08 2), 8) ??.08
Mi-24W 419731 731 56 pśb 02.05.86 ??.??.09 2), 12), od 02.10 8)
Mi-24W 419732 732 56 pśb 03.05.86 ??.??.08 2), 8) ??.08
Mi-24W 410733 733 56 pśb 03.05.86 22.06.87 1)
Mi-24W 410734 734 56 pśb 15.05.86
Mi-24W 410735 735 56 pśb 29.05.86
Mi-24W 410736 736 56 pśb 04.06.86 09.02.08 03.12.09 2), 8) ??.08, 1)
Mi-24W 410737 737 56 pśb 28.05.86 ??.12.09 2)
Mi-24W 410738 738 56 pśb 28.05.86
Mi-24W 410739 739 56 pśb 27.06.86 ??.??.08 2), 8) 07.08
Mi-24W 410740 740 56 pśb 27.06.86 2), od 02.10 8)
Mi-24W 410741 741 56 pśb 28.06.86 2), 8)
Mi-24W 410742 742 56 pśb 28.06.86 31.07.09 2), 8), 1)
1) śmigłowiec rozbity
2) maszyna po doposażeniu, NVG, GPS
3) oczekuje na remont
5) pomnik/eksponat
6) maszyna ex-niemiecka
7) PKW Irak
8) PKW Afganistan
11) 28.10.06 w Iraku śmigłowiec został ostrzelany w efekcie czego musiał awaryjne lądować w przygodnym terenie, przywrócony do służby
12) 11.07.97 wypadek w Zakopanym, przywrócony do służby, przy remoncie wykorzystano elementy wycofanego śmigłowca wersji D („skrzydła”, belka ogonowa)
13) po wyeksploatowaniu śmigłowca i ogołoceniu z wyposażenia śmigłowiec został wysadzony w Iraku przez saperów
14) remont na Ukrainie

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s